måndag 18 juni 2012

Överrumplad

Det hände sig här om kvällen när vädret var väldigt vackert och lagom med  en kvällstur  för att betrakta fågellivet. Fåglarna kvittrar  överallt och svalorna gör sina piruetter i luften för att fånga små insekter, vilket är verkligen tacksamt i dessa tider med myggor som verkar ha invaderat vår värld för tillfället och   nästintill  outhärdligt att vistas ute  en sen kväll när vinden lagt sig. "Huvaliga"... vilket elände, det enda positiva är att fåglar har gott om mat!


Duvorna seglar från och till  i björkdungen, en och annan mås ses uppe i det blå och det ger ett verkligt somrigt intryck. Vägen kantas numera av vackra ängsblommor och i det täta gräset kan någon liten förskräckt fågel överrumplas av min ankomst  och flaxar planlöst och hastigt iväg.

Väljer att stanna till på den plats där jag så många gånger tidigare har betraktat fågellivet och även denna kväll, plötsligt blir en annan fågel  varse min närvaro och det utbryter ett förskräckligt liv och ett otroligt flaxande och balanserande uppe på en klen björktopp. Grönbenan verkar absolut inte uppskatta att jag överrumplade henne totalt och jag får dra mig tillbaka efter en snabb fotosession i motljus.






Uppdatering den 19 juni: Av en duktig fågelkännare fick jag upplysning om det rätta namnet på fågeln i bild. Det är således en Grönbena som jag överrumplade här om kvällen! Tack för hjälpen!


Ha en fin midsommarvecka!

6 kommentarer:

LindaElm sa...

Härliga bilder :) och härligt skrivet!

Hilda R.B sa...

Så spennende møter du har. Bra at de har mye mat da. Kos deg med sommeren videre.
Hilda

Lindsjö taxar sa...

Härliga bilder! Verkar bli ok väder till midsommar hos oss i a f.

FotopunktMis/Maria Thorbjörnsson sa...

Ibland blir man så där härligt överraskad..dom bara finns där mitt i bild..härligt..ha det..Maria

Lasse sa...

Fint inlägg Bea som vanligt från din "penna" !!

Nette Cecilia sa...

Härliga bilder på naturlivet ,kram Nette