onsdag 11 juli 2012

Rödvingetrast

Lövskogen sjuder av liv, de små lövsångar-ungarna för en  behaglig och förnöjsam tillvaro  med sitt stilla väsen   i ungskogen intill, hoppar upp och ner i varje träd och söker föda. Dessvärre har lövträden drabbats av någon larv som formligen äter upp löven, men småfåglarna har det kalasgott och låter sig väl smaka av de små gröna larv-delikatesserna och björkarna (en del) avlövas i samma takt  och det ser onekligen lite tokigt ut med  det glesa lövverket som dessa larver skapar.

Nåväl, på en liten tur för att betrakta lövsångaren blev jag smått överraskad, Rödvingetrasten mötte mig med stor otålighet över min närvaro och planen på att gå genom skogen blev en liten pärs. Anfallen  till tonerna av ett förfärligt trast-smatter och hela familjen trast verkade hörsamma faran och ställde upp på övervakningen. Stundom tog den fart från trädgrenen och siktade på mig och dök ner precis över mitt huvud och däremellan satt den på en trädgren och förde oväsen. Min skogspromenad fortsatte givetvis och den följde mig rätt långt på vägen och jag lyckades heller inte se var hon hade sitt rede.









Tänk att alla har sin egen försvarsmekanism för att skydda de små liven.
Ja, på tal om Lövsångaren, det får bli bilder på dom en annan gång!

Må gott!


6 kommentarer:

Hannu sa...

Vackra och fint fångade bilder av rödvingen !

Laila sa...

Bra innlegg. Ønsker deg en fortsatt god sommer.

Lindsjö taxar sa...

Fina bilder, tror inte jag sett en sådan hos oss.

Lasse sa...

Vackra bilder med tjusiga bakgrunder Bea!

Viola sa...

Fantastiske bilder Bea! Og en interessant fortelling, jasså - det var DEG de skulle ta altså ;D

Det er så flott lys i bildene også!

Klem fra meg! :)

Kungsfiskaren sa...

Hej!
Härliga bilder och fin text. Visst är naturen fantastik och var art har sitt speciella sätt att försvara sig. Vi hade en sparvhök som satte sig på vår bil för några dagar sedan, detta gillade inte björktrastarna. Gissa om bilen fick besöka biltvätten...
Ha en fin vecka!
/Ingemar