måndag 30 juli 2012

Semester-påsen

Jaha, då  var det dags   att knyta ihop min "semester-påse" och så småningom börja den vanliga vardagen  med regelbundna (o)vanor och får leva på mina sommarminnen länge än. Det blev ju trots allt lite sommar-värme!
Många  av mina fina morgnar har varit att ta mig ut på promenad när ännu daggen hänger kvar i varje strå och lyssna till alla småfåglar som precis just  börjat sin dag med att mata sina ungar eller bevaka området med varningsläten och meddela min närvaro. Jag har ju min lilla ankdamm där fågellivet är rikt och många ungar har växt upp på insekter som funnits att tillgå i den rika vegetationen som råder både i skogskanten och det grunda vattnet.

Vi tar väl  en titt i min semester-påse. Idag har and-ungarna blivit stora och klarar sig nästan på egenhand, men lite vaksam verkar and-mamman ändå. Det var ju faktiskt inte så länge sen mamman tog de små ungarna med över vägen till större vatten. Nu är de tillbaka i den grunda fjärden.



Över mitt hustak har det flaxat många stora och små bevingade vänner, men den här är jag inte riktigt säker på... en vråk månne? (Enligt duktiga fågelkännare var det en Bivråk.)


På kvällarna har vi suttit på altanen och sett och hört morkullan flyga över med mat till sina ungar i timtal. Senare har morkulla familjen vandrat kring hos oss i skogskanten, men tyvärr inte lyckats fånga  en enda bild.

Den orörda sommarängen fascinerar där alla blomster får samsas om utrymmet och ger säkert små frön till fåglarnas reskost så småningom.


Ortens fågeltorn har jag besökt  ett par gånger och blev smått förundrad över det påflugna sällskapet som följde mig en bra bit längs stigen. Fladdrade nära, så nära för att jag inte ens i misstag skall närma mig hennes lilla rede.

Ängspiplärka


Passat på att fånga  varje tillfälle som getts för det blåa havet och en medhavd sjösäck med innehåll av små godsaker för att stilla lite hunger, även  om resan blev lång eller kort smakar det alltid lika förträffligt vid sjön, sen är det bara att  sitta och lyssna till måsarnas skrän och havets små dyningar.


På en av våra sjö-utflykter fick vi syn på två Havsörnar som satt på strandstenar och solade en tidig sommarmorgon och lyfte sina stora breda vingar i samma ögonblick vi närmade oss målet precis där dom satt. En av dom flög upp i en skranglig gran och blev  hårt bevakad av måsarna och den andra flög in i granskogen på ön.



Eftersom jag gillar att vandra kring på strandstenar och kullerstenar är jag för det mesta på språng och vid samma tillfälle skrämde den andra Havsörnen slag på mig när vi möttes i den glesa skogsremsan och den lyfte med dånande vingslag bara en liten bit från mig. Fotade...? Nej...pulsen blev för hög!

Det bästa är nog ändå ute i havsbandet, där öde klippor ligger utan nämnvärd vegetation, bara den röda strandfacklan som lyser på långt håll och gömmer fågelungarna under deras tillväxt.




Vi får lov att under senhösten och vintern bläddra genom minneskortet, ty sommaren är kort och mycket att uppleva återstår, trots att semester-påsen knytes ihop för min del.


Ha en fin fortsättning på sommaren!

11 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Bra ord det där semesterpåse för det är ju så det är .Tyvärr vill man ju hinna med mera saker än vad tiden tillåter .Fina bilder har du ju att glädja dig åt ,kram Nette

Karin Fransson sa...

Jag har också samlat till en semesterpåse att plocka fram minnen ur när mörkret lägrar sig. Bra uttryck!

Lasse sa...

En vacker sammanfattning av den gågna tiden...och ...förhoppningsvis är inte sommaren över ännu. Ha en fortsatt fin sommar även om semestern är slut. Jag har fortfarande 2 veckor kvar :-))

Hannu sa...

Hej !
Angående vråken skulle jag 10 spänn för Bivråk, lika många spänn för ditt "semesterpåse" påhitt :)

Ha en fortsatt fin sommar trotts jobbet !

Laila sa...

Bra innlegg.

Ölandsvindar sa...

Åh vilken vacker, lång promenad genom sommarlandskapet. Och sommarbilderna blir räddningen under vinterns mörkaste timmar. Jag laddar upp för fullt nu så jag ska ha riktigt många.
Kram
Kerstin

Lindsjö taxar sa...

Fina bilder o se en havsörn, va coolt...
jag skall ha semester nu 4 v och hoppas på fint väder o en del fototurer såklart.

i stora drag sa...

Tack för att jag fick följa med din vackra och ibland väldigt spännande vandring! Örn, det skulle jag också vilja se någon gång. Ja, kanske är det en vråk här hos dig också. Inte lätt att veta allt om alla fåglar. :)

Tänk så mycket vackert vi har att glädjas åt runt omkring oss!
Ha en fortsatt skön sommar på din härliga plats!
Kram Pia

Fjällripan sa...

Underbara bilder och din text är så härligt skriven :) Alltid ledsamt när semestern tar slut...men förhoppningsvis får vi fler sköna sommardagar :)

Mimmi sa...

Så härliga bilder :) och ja .. man får ta fram sådana bilder och titta på när det är mörkt och dystert ute.. och invänta nästa underbara vår och sommar :)
kram

Stefan Pettersson/KK sa...

Mycket trevliga bilder och härlig text till också!!
Men inte skall väl sommaren vara slut än...men visst känns det lite vemodigt när man ser gässen flyga söderut redan!
Men hösten är fin också...jag föredrar faktiskt den före sommaren...ja, lite konstig är jag ;-)...här dignar rönnbären utanför mitt fönster och det är så fint!

Steffe