söndag 12 augusti 2012

Där satt den!

Åter är vi där, sensommar, flyttfåglar som så småningom drar iväg och den tid på året då fågelsången avtar och  naturen blir liksom tom på alla gästerna som alldeles nyligen hade sina bon i en grästuva, eller högt uppe i ett träd och levde gott på allt som naturen bjöd på.  Numera är det svagt med fågelsång i ottan, ingen som "visslar" på sina sköna toner i syrenbusken hemmavid, men tranorna verkar mycket mera högljudda  och gör sig snart beredda för den långa flytten åter av de morgonserenaderna att döma.

Att få ta en morgonpromenad  med kameran i beredskap och njuta av frisk, härlig, men ännu fuktig luft  och daggen som ligger kvar i gräset, det är själva tjusningen att få uppleva när dagen s a s vaknar till liv. Upplevelserna behöver inte vara av stora mått mätta, men en liten fågel, några vackra strån som spunnits ihop av spindeln, vars nät bildar det skönaste mönster av daggpärlorna. Sånt gör mig glad och fångar mitt sinne för små naturens konstverk.En morgon på en liknande tur, satt den plötsligt där, Spillkråkan som jag  väntat  få en bild på. Ingen vacker skön-sångare precis, men en prydlig  röd  basker och fin fjäderdräkt. Ja, visst får man gläds över en högt skriande Spillkråka i brist på andra fina tonarter.





Några knäpp och så var den på flykt igen. 

Nu är det bärtider och i  hallonskogen har man gott om tid att sitta och fundera  samtidigt som bär efter  bär fyller min skäppa. Det är gott att få bara njuta av lugnet, endast tankar och drömmar är mitt sällskap.

Ha en fin vecka!

9 kommentarer:

Urban Rundström sa...

Hej! Grattis till bilderna på Spillkråkan. Och nu kan man fylla frysen med skogens gåvor. /Urban

tobias sa...

Det är lite vildmarks känsla att höra spillkråkans läte, i likhet med att lyssna på en lom vid en skogssjö. Bilderna är jättefina, men mest gillade jag den sista meningen i texten.

Karin Fransson sa...

Fina bilder på spillkråkan. Länge sen jag såg en.

Mimmi sa...

Woow .. vilka bilder du har fått på Spillkråkan :) helt otroliga vackra det är bara att säga ett stort grattis till dig för dessa bilder :)
kram:)

Hilda R.B sa...

Gratulerer så mye. Du er kjempeflink å fange de inn i bildene. Nydelig!

Fjällripan sa...

Kul att du fick spillkråkan på bild! De är så vackra! :)

Ölandsvindar sa...

Ojoj! Här är hallontiden över men björnbären börjar skifta färg så snart är det dags att kämpa bland de taggiga revorna.Visst är spillkråkan vacker och inte så lätt att fånga på bild. Det var bra gjort.
Kram/Kerstin

Hanna sa...

Ja här kommer snart björnbären.
Ha en fin vecka.
Kram
Hanna

NatureFootstep sa...

fina bilder. Jag har saknat dom i år, jag har inte sett en enda. Lite trist tycker jag. :(