fredag 31 augusti 2012

Juvenil..

... ett fint ord som används i fågelvärlden och kan bestämma fågelns unga ålder med tanke på fjäderdräkten och ruggningen. Mer kan läsas här. Ibland kan det dock vara väldigt svårt att riktigt med säkerhet avgöra  vilken fågelart det rör sig om pga några få eller små färgteckningar i fjäderdräkten. Därtill sitter inte fåglarna särskilt länge på plats för att vare sig betraktas eller fotograferas. Färger som kan tänkas skilja  på näbben, ögonbryns-strecket, färgen på klorna, vingpennorna osv ja, inte är det lätt att lära sig alla små skiljetecken. Men, det är det som är det trevliga med fåglar, lite identifieringsarbete ibland och man lär sig hela tiden!

Här bjuder jag på ett litet smakprov, kanske  ngn har träffat på den här  gråa fågeln som sitter och gungar på grön kvist?


Nu tror jag att bilderna nedan är - Järnsparven, (kan ha fel) men den som är  ovanför  då? Tittar man noga är klorna olika färger. Så...vem är vem?
Förövrigt är Järnsparven väldigt svår att fånga i bild, på våren sitter den högt uppe i en trädtopp och sjunger, eller  rör sig   snabbt in i ett tätt buskage när faror lurar i omgivningen.
Likt många andra juveniler är även denna lite nyfiken och sitter kvar en stund för att betrakta fotografen och det tackar man för! Verkar ngt ljus i fjäderdräkten för Järnsparven, men, men..




Ser framemot några svar och hoppas vi löser juvenil fågelarterna med gemensam analys av fjädrar och färg!
Ha en fin början på hösten!

5 kommentarer:

Mian sa...

Buskskvätta tror jag..

Fjällripan sa...

Jag vet inte vad det är för fåglar...men jättefina är dom och bra bilder fick du av dem!! Speciellt den första tycker jag om :)

Lindsjö taxar sa...

Vad fina bilder det är på dem...jag är dålig på fåglar men man lär sig här via bloggarna.

strandskatan sa...

Verkligen juveniler hos Dig :)
Underbara bilder.
Varma hälsningar
Halina

Per-eric sa...

Hej Bea
Jag tror också att det är en ung buskskvätta som sitter i granen.
Ang. järnsparvar så har jag ringmärkt över 100st denna vecka (de är på väg söderut).
MvH PESvahn