onsdag 8 augusti 2012

Lite höstkänsla

Vad blev det av sommaren i år? Värmefattig, få soldagar och igår trodde vi på fullaste allvar, att hösten hade gjort sitt inträde av det myckna regnet  och de hårda vindarna som rådde. Roade mig att läsa vad bondepraktikan berättar om augustivädret framöver. Blir det månne sensommarvärme ännu i augusti eller ...? Nåväl, det blir som det blir!

Några små iakttagelser här hemmavid, Sädesärlan har fortfarande  bråda tider med matningen för att hinna få ungarna stora nog för flytten till varmare länder. Trevligt att betrakta de glupska ungarna som får stundom rätt stora matbitar.





En annan kär bekantskap, Grå flugsnapparen som ännu finns kring knuten och man ser att ungarna växer och en geting är mums.


En annan lite konstig iakttagelse, är att en Hussvala håller till i sitt redan för länge sen byggda bo och vi undrar förstås om hon faktiskt kan ruva ägg ännu eller annars är bara lite trött och vilar mellan flygturerna. Trevligt att följa fåglarnas liv och leverne på nära håll!

Ha det gott!

12 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Så fina bilder av spilitton o dom andra ,kram Nette

Mina fotostunder sa...

Ja vi får hoppas att bondepraktikan ger oss hopp om en varmare höst eftersom sommaren inte kom iår :)
Vackra bilder på småfåglarna!
Kram!

Mian sa...

Samma här. Det blev liksom aldrig någon sommar...
Vi får hoppas på en härlig augusti samt höst,

Hilda R.B sa...

Flotte bilder av fuglene. Så artig når en får se at de blir matet.
En får trøste seg med at høsten er en fin årstid...
Hilda

i stora drag sa...

Hej Bea!
Ja, vilken konstig sommar det blev! Men vi får väl vara glada att vi inte haft så svåra översvämningar som i andra länder. Sånt där skrämmer mig faktiskt.

Så söta bilder på dina "husfåglar" :) Den andra bilden tyckte jag var så härlig!
Ha en fin helg!
Kram Pia

Fjällripan sa...

Så fina bilder på småfåglarna, ungarna är ju för söta :)

Vi får iallafall hoppas att vi får njuta av en fin höst efter den här kalla sommaren /Susanne

Anna Jonsson sa...

ja, jag håller med dig..att få följa dom på så nära håll skulle värma så gott<3
så jag förstår att du njuter<3
kram anna

Åsa! sa...

Visst är det trivsamt med fåglar i trädgården! I går när jag var ute på springrunda såg jag nio tranor som flög söderut. Lite sorgligt :(

Lindsjö taxar sa...

Vilken fin serie du fick, kul att studera dem som jag med sothönefamiljen , det var kul. Nja semester nu men lite regn då och då. Man kan vara ute i a f.

Laila sa...

Kjempeherlige bilder.

Rolfs Naturfotoblogg sa...

Jag är optimist och tror på en varm och härlig sensommar/höst.
Fina och vackra bilder på fåglarna.

Ha en fin sensommar dag

Anneli sa...

Ja sommaren kom av sig innan den ens hann börja. Vi får hoppas på en fin höst ist.
Ha en bra söndag och jag ser fram emot fler fina bilder på din sida.