tisdag 21 augusti 2012

Nytt kryss

Morgon med en blek sol som tränger genom en tunn moln-slöja, fåglarna har vaknat och söker sina första insekter i lövträden. De olika arterna tunnas ut för varje dag och nu är det inte någon självklarhet  att finna alla häckande arter, eftersom vägarna kantas ofta av fågelkolonier som är på väg igen till ursprungslandet. Lite med vemod i sinnet, men naturen har sin gång och vi har något att se framemot i stället.

Tog en morgontur till min lilla "observationsplats" där jag fått betrakta många trevliga fåglar som drillat sina tidiga vårserenader och har sitt bo eller gömsle i den täta busk- och vassvegetationen.
Hade  lyckan idag att fånga ett nytt kryss och det är alltid lika trevligt.

En Svarthätta (tror jag, rätta om det är  fel!) som satt inklämd i häggen  och vi betraktade varandra rätt länge väl och slutligen fick den ståpäls av min närvaro.



Hur trevligt som helst!

Ha det gott!

12 kommentarer:

Urban Rundström sa...

Hej. Japp, det är en svarthätta du fått på dina fina bilder. Antingen en hona eller en ung hane född i år. / Urban

Fjällripan sa...

Grattis till ett nytt kryss! jag har aldrig sett nån Svarthätta heller...så fin den är!

Anonym sa...

Fin fågel den här svarthättan, hörs mera än den syns, det gäller att hänga med på noterna så man inte har en sjungande trädgårdssångare istället, en bild av fågeln gör allt enklare i det här fallet.

mvh/Hannu

Mian sa...

Grattis till nytt kryss!

Lindsjö taxar sa...

Va fina bilder!!! Kul med en ny fågel.

Viola sa...

Det var sikkert deilig med den morgenturen! :) Og nydelige bilder av fuglen fikk du! :)
Jeg vet ikke hvilken det er..

Her har vi hatt sol, sol og sol de siste dagene, bortsett fra i går.. :) Og jeg nyyyter det! :)

Klem fra meg! :)

Lasse sa...

Grattis till svarthättan. En anonym fågel som är svår att fånga på bild...men som hörs desto mer !

Kungsfiskaren sa...

Hej och Grattis!
Alltid kul med nya arter och du fick ju superfina bilder på svarthättan också.
Ha en fin dag!
/Ingemar

i stora drag sa...

Det var en liten söt en!
Hmm, svarthätta, har jag nog inte heller sett någon gång.

Så mäktigt med havsörnarna här under! Fina bilder!
Ha det gott! /Pia

Nette Cecilia sa...

Kul med nya fåglar jag tror inte jag sett den här förut .Ser att jag missat ditt förra inlägg fina örnbilder .Vi kan ju inte vara så långt ifrån varandra när du är ute på sjön eftersom Ritgrund finns på vårt sjökort också .kram nette

Karin Fransson sa...

Grattis!
Jag har ägnat hela sommaren åt att försöka avgöra om det är svarthätta eller trädgårdssångare jag har hos mig, eller både och??? Det sjunger fortfarande bland träden men jag kan inte se vem det är.
Fina bilder har du tagit!

S-A Sandberg sa...

Fint fångat!
/SA