tisdag 25 september 2012

Guld i sinnet

Vilken fantastisk dag! Njutning på hög nivå av den underbara färgen som naturen bjuder på i arla morgonstund, guldgult, rost, vinrött och ockra. Det gröna bladverket tonas  ner för att  slutligen förmultna. Jag undrar för ett ögonblick vilken årstid jag ändå gillar bäst, kan det vara våren då alla fåglarna anländer och träden bjuder  på en  vacker skir grönska i lövsprickningen eller den intensiva sommarfägringen då alla knopparna brister eller den mera jordnära tiden då allt liksom ger ett lugn och marken  får vila ett tag.




Det är så fint med  alla årstiderna men månne inte den här årstiden väcker min känsla för färger  allra mest. En tid då växterna speglas i strandkanten och ger en enormt vacker lyster, t om  en hel ridå av färg  och ett enda strå kan  även fånga mitt sinne.

På samma gång som naturen bjuder på sina färger kan man inte undgå att både blicka uppåt och lite hitåt och ditåt, det kan ju finnas någon liten med små vingar som ivrigt söker sina frön. Där långt inne in den stora granen flaxar  flera små Kungsfåglar, men i de flesta fall skymda av en gren och det är  mycket mörkt i det stora trädet, plötsligt sitter den stilla för en stund, precis lagom  i en liten solkatt och nu äntligen hoppas jag få en hyfsad bild på den. Men nej, hur svårt skall det vara? Det är verkligen  utmaning att fånga denna snabba "guldvinge"!

Kungsfågel


Ovanför mig flyger en stor flock högljudda gåsar mot solen och värmen. Får bara önska dom trevlig flygfärd!

Från fjärden kan vi höra det högljudda  lätet som förbereder även svanarna till deras höstflytt. Deras ystra beteenden gör vem som helst glad och höres vida omkring i "blå timmen" och  änderna simmar  tryggt kring svanarna.


Nej, nu får vi snart hålla i minnet våra trevliga  ögonblick av möten i naturen  och gläds över alla fina guldstunder.

Skogen och naturen är även  en guldgruva på hösten, rik på   bär och svamp, bara att hämta och ta till vara, men tyvärr har svampplockning  aldrig varit  ngt för mitt sinne, endast lite kantarell om det funnits, men trevligt när goda vänner bjuder  oss på den delikatessen och vi  får smaka på skogens guld.  Tack K &H!

  
Ha det gott bland höstfärgerna!

18 kommentarer:

Ninne sa...

Förstår att DU kan njuta hösten och som kan fånga dess ljuvhet så fint Tack för att du bjuder oss andra på den..
Ninnekram

Karin Fransson sa...

Ja, hösten är både underbar och hemsk. Vackra färger, mättade dofter och frisk luft men mörkret gillar jag inte!
Fin liten kungsfågel du fotat, nästat samtidigt som min lilla olycksfågel klarade sig trots allt:)
Kram

Lindsjö taxar sa...

Fina höstbilder...gillar hösten med alla dess färger.
Vi är ju ute hela hösten och få se skiftningarna tills frosten och kanske snön kommer.

tobias sa...

Visst är det vackert nu, höstens alla färger är ett riktigt lyckopiller inför vintern.

Tiger sa...

Så fint du har fångat hösten på bild! Jag njuter också av höstens vackra färger. Det är så fint när träd och buskar ändrar färg. Annars är jag egentligen ingen höstmänniska, men jag kanske håller på att bli med åren... ;-) Varje årstid har sin tjusning, men den svåraste övergången är den mellan sommar och höst när man vet att man har hela vintern framför och det blir mörkare och kortare dagar. Men som sagt, jag tränar på att njuta och så länge det är vackra färger i naturen är det inga problem.

Hösthälsningar
Elisabet

Viola sa...

I hvert et bilde her Bea så glimter det i gull! sant! =)
Høsten gir noen deilige farger, og jeg liker den også pga det, samt den mer kjølige friske luften. og alt det brunlige jordnære på myrene!
Høsten har sine farger, våren sine nye liv med mange forventninger.
Må jeg velge meg en, så blir det våren.
ellers liker jeg alle årstider. men om jeg skal være helt ærlig, så gleder jeg meg ikke særlig til snøen- akkurat nå. men det er akkurat nå.. om noen uker kan jeg skifte mening, for snøen er bare ren og vakker da! :)

Kjempevakre bilder du har tatt her Bea! Jeg elsker lyset i dem, høstlyset og -fargene! :)

Ha en finfin uke med klem fra meg vennen! :)

Lasse sa...

Wow, njutningsfullt inlägg Bea ! Och en sån fin bild på kungsfågeln - grattis !

Fjällripan sa...

Underbara bilder från en fin dag! Det är bara att njuta av dessa....Kul att få se kungsfågel, det har jag aldrig gjort.

Ha en bra dag!

Åsa! sa...

Visst är hösten vacker! Här har inte alla vackra färger anlänt ännu, men luften har blivit betydligt svalare den sista veckan!

Nette Cecilia sa...

Härliga bilder och så dom goda svamparna ,önskar jag hade mera tid i skogen ,kram nette

Gröna Anemone sa...

Hej! Jag hittade till din vackra blogg idag. Så fina foton! Så härligt att läsa om soliga höstdagar (för hos mig vräker regnet ner just nu). Ha en fortsatt bra höst!

Laila sa...

Herlig innlegg.

Torbjørn Wingsternes sa...

Flott betraktning rundt årstidene.

ZielonaMila sa...

Fantastic photographs, such views are enrapturing. I am greeting

Mimmi sa...

Woow vilka otroliga vackra bilder :) vilket lyster
Kram :)

Mimmi sa...

Woow vilka otroliga vackra bilder :) vilket lyster
Kram :)

Anki sa...

Så fantastiska bilder med en riktigt skön höstkänsla. Tycker om din beskrivning i ord och bild...
Tack för snäll kommentar hos mig :)
Ha det gott!

Anna Jonsson sa...

hej bea<3

vilka vackra ord du delar med dig av<3 jag kan inte annat än att hålla med dig om hösten<3

och det här med svampplockningen har inte jag ägnat mig så mycket åt heller, har bara blivit någon enstaka. MEN då är det bra att ha sin privata "svampleverantör" göran som kommer hit med flera lass till oss;)
och goda vänner som i ditt fall:-)
men åh så gott det är,eller hur:)

varm kram