fredag 7 september 2012

Höstflytt

På våren kommer alla flyttfåglarna, ystra och glada, sjunger och verkar förväntansfulla inför kommande häckning. Flockar som stannar upp och söker sin föda i arla morgonstund, då när dimmorna fortfarande ligger täta över slätten innan  solens uppgång.



När flytten är över och paren har bildat bo, kan man skönja över sommarhimlen vackra silhuetter som flyger två och två, även då för att proviantera.






Nu är det dags för returen, tranorna trumpetar högt och bildar plogar på himlen. Visst är det vackert, men lite höst-vemod råder i sinnet!

Ha det gott !

13 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Vi har sett väldigt få tranor på flykt ännu dom har ju motorvägen här ovanför ,samma rutt som flygplanen från stan ,kram Nette

elena nuez sa...

wonderful series!!!

Stubbetufsa sa...

Høsten er alltid vedmodig.
Er enig med deg i innlegget under, om ordverifisering.

Lindsjö taxar sa...

Jag har sett många tranor flockas nu på fälten...ja lite vemodigt är det ju. Men jag vet att vår familj kommer till våren igen här borta på fälten

Karin Fransson sa...

Ja, vemodigt är det. Man försöka får glädja sig så länge det är ljust och löven sitter kvar på träden.

Viola sa...

Jeg leser.. med tårer i øyekanten.. for det er så vakkert
så trist
alt på en gang! :)

Og hvilke nydelige bilder, de vakre siluettene!! :)

Ønsker deg en god helg med klem fra meg! :)

Laila sa...

Bra innlegg. Liker de to nederste bildene godt.

Fjällripan sa...

Ja visst är det vackert! men som du säjer...lite vemodigt är det också...Men så fort som tiden går nuförtiden, så är de snart tillbaka igen :))

Ölandsvindar sa...

Det är ett tufft liv , att vara fågel,kämpiga resor för dem som bara väger några gram. Men samtidigt, vem skulle inte vilja flyga söderut nu.
Kram
Kerstin

Kungsfiskaren sa...

Hej!
Härliga bilder och en text som man skulle ha kunnat skriva själv. Visst är det lite höstligt vedmod som råder ute nu. Jag tror att det är bra med dessa årstider för det gör ju lite variation i vardagen och man uppskattar vissa perioder mer då kanske...
Ha en fin söndag!

Lasse sa...

Vackert Bea, men var årstid har sin tjusning! Snart är det vår igen :-))
Ha en fin vecka Bea !

Mimmi sa...

Underbara bilder ,jag känner ett stort vemod när jag ser det.. för jag väntar ju fortfarande på den sommar som aldrig kom
kram

i stora drag sa...

Så fina bilder, speciellt de med de vita molnen bak silhuetterna!
Häromdagen hörde jag tranor och jag tittade och tittade och kunde inte se dem. Hörde igen - och då - högt, högt uppe i molnen såg jag små svarta prickar. Räknade sen på bilderna jag tog och de var 29 stycken.
Ha det bra! /Pia