torsdag 11 oktober 2012

Den lurade mig!

Nu när alla fåglar flugit sin kos, ja, flyttfåglarna givetvis och det är verkligen stillsamt på fågelfronten för tillfället,  dels pga av gråvädret som verkar ihållande  och för det andra med tanke på chansen att träffa på någon liten trevlig med vingar i höstskogen hör väl lite till undantagen numera.
Nej, lite skojigt  får man skapa själv för att roas på höstkanten,  fågelbjudningen har påbörjats och det kändes med ens lite underhållande.

Raskt över till mitt bildarkiv som jag medvetet sparat på just för tråkiga höst- och  vinterdagar.
Minns ni ännu hur  vacker en försommardag kunde anas, då fåglarna lekte i skogen eller det livliga  sjöfågellivet i den grunda viken med tärnor, svanar och snäppor osv? Färgerna var enormt sköna i naturen och fick jag välja årstid är nog den här den bästa tiden på året! Strövade  ofta omkring just här, bara för att  lyssna och njuta av naturen. I vasskanten fanns dock en liten luring - nämligen Gråhakedoppingen. Det har i flera år funnits ett häckande par häromkring och anade  att det fanns ett bo någonstans även i år, men var!? Här i bild  simmar hanen  fram och tillbaka för att vilseleda mig på boplatsen, gör sina flax då och då och får mig att  tro på doppingens beteende,  att honan ruvar här alldeles intill. Uthålligt och tålmodigt av hanen må jag säga!






Men se, där var honan! En bra bit längre bort på andra sidan viken, alldeles i vasskanten ligger honan på äggen, verkar väldigt oskyddad  med tanke på faror ovanifrån och den låga vegetationen runtom.


Det var en trevlig upptäckt! Fortsättningen på Gråhakedoppingens familjelycka   får ni veta en annan  gång.

Trevlig kväll!





15 kommentarer:

Mimmi sa...

Jätte härliga bilder du har fått.. och så h gör du oss ju jätte nyfiken på fortsättningen också ..men jag vill bara se och läsa om den om den slutar lyckligt;)
kram

Hilda R.B sa...

Herlige tilbakeblikk. Se det lyset og de lyse fargene. Nydelige bilder av fuglen da!
Gleder meg til å se resten av bildene.
Høstklem fra Hilda

Nattugglans Foto sa...

Underbart härlig berättelse och underbara bilder.Naturen är makalös och riktigt upprymd blir man av allt man får uppleva där...
Kram Kicki

Anki sa...

Härliga bilder som minner om försommarens ljuva tid :)
Har börjat mata småfåglarna och det är livlig trafik till fågelbordet - nu ska jag bara tvätta köksfönstret också... kanske kan jag få en bild på dem ibland :)
Tack för tipset med pärmen... en sån ska jag fixa.
Ha det gott!

Laila sa...

Trivelig tilbakeblikk på sommeren.

Fjällripan sa...

Å så roligt att du fann dem! Härliga sommarbilder! :)

strandskatan sa...

Åh, det var precis vad jag behövde... lite sommarminne med värme och fåglarnas skådespeleri... underbara bilder!
Tack för en härlig stund.
Kramar Halina

MICKAN¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Man kan riktigt känna sommaren :)
Vilka härliga bilder. Kommer det små ungar från dem snart också?

Anneli sa...

Härligt med lite sommar känsla!
I mitt bild arkiv hamnar många bilder som är "sådär". Dvs jag är inte helt nöjd med dem men tycker de är för bra för att slänga. Men så efter ett tag när man tittar på dem har de legat till sig och man gillar dem plötsligt. Märkligt fenomen men så funkar det för mig :).
Trevlig helg!

Kungsfiskaren sa...

Hej!
Ja visst är det lite stiltje på fågelfronten just nu. Fint att kunna gräva lite i arkivet och hitta en jätte fin bildserie på gråhakedoppingarna.
Ha en fin kväll!
/Ingemar

Ölandsvindar sa...

Det är lite speciellt med doppingar av alla sorter. Fina bilder! Jag hamnade i en rad svalbilder i mitt arkiv i går när jag letade efter en speciell bild, och tänk vad man redan saknar dem.
Kram Kerstin

Klas sa...

Trevlig blogg du har! Oxå trevligt att det första man får syn på är en fågel jag aldrig tidigare sett. Mycket vacker, sista bilden på hanen med färger som både döljer och framhäver känns ruskigt stark. Väntar på fortsättning... / Deerhunter

Viola sa...

Å ja! jeg minnes! og jeg savner.. Følelsene mine lengter igjen.. det er trist at "alt" blir borte nå.. det blir så stille.. så ensomt.. så mørkt..
Men høsten er vakker dog..

Disse bildene er kjempefine Bea! =) Og lengselen i meg blir så sterk.. det kommer en ny vår, men aldri akkurat den samme.. derfor så godt vi ta vare på minnene! :)

Ha en god uke, med klem fra meg! :)

Anna Kristiansson sa...

Verkligen härliga sommarbilder! Men om det inte regnar så går det att göra fina fågelbilder med höstfärger även den här tiden på året. Jag hamnar också lätt inne framför datorn istället :)

/Anna

FotopunktMis/Maria Thorbjörnsson sa...

Hej vännen..att återuppleva den sommar som gått..underbart..har fått veta att det ska finnas en Kattuggla uppe vid "hatten" här i Sennan..fick lära mej att om man spelar upp dess läte kanske den svarar och om man har tur kanske visar sej..måste testa så fort det blir uppehåll..för nån gång måste det väl sluta regna..ha det..Maria