söndag 28 oktober 2012

Vackert, vackert

Ett väldigt vackert veckoslut blev vår lilla  lycka efter alla gråa dagar vi fått utstå den senaste tiden. Dagar som nu utnyttjats på bästa sätt för att fånga solljusets numera bleka strålar, frisk luft och kanske någon liten fågel i fokus på mossig eller frostig gren.
Morgonen var enormt vacker men kylig, frosten hade klätt varje strå i de vackraste iskristaller och det gnistrade oerhört vackert i skogsbrynet, dikesrenen och alla gulnade strån hade ett vackert skimmer i solljuset som höll på att omfamna världen och den nya dagen. Fjärden har lagt sitt tunna istäcke medan det större vattnet svallar ännu de blå vågorna fria.  Det andas faktiskt lite vinter efter denna vackra helg.

 

En liten fågel i de vackra frostiga björkarna  har vållat mig lite huvudbry idag. Siskorna verkar lika förvillande lika  som titorna, med tanke  igenkänningstecken. Färger, prickar och streck  är små och ibland väldigt marginella och visst blir man lite undrande över rosa, vitt, grått  och brunt, övergump brun, eller vit osv med tanke på Gråsiska och Snösiska. Nåväl, den senare har jag inte sett, men idag dök en ny färg upp i den enormt stora flocken siskor som kretsat kring idag. Tyvärr, sitter de ofta högt uppe i björken, inne bland alla kvistarna och mycket svårt att fokusera utan att få en störande gren med i bild. Men, kan någon bekräfta eller dementera min gissning med dessa ngt "kvistiga" bilder, att det är Brunsiskor som satt bland alla Gråssikor eller...?






Vem det än är, så är den "bruna" väldigt näpen i sökande efter björkfröna.

Fick en trevlig utmärkelse av goda bloggvännen Nette som skriver så vackert om min sida och bilder. Tack för det Nette! Nu är det meningen att jag skall dela ut den till fem nya bloggvänner, men önskar att få  avstå från den biten att   utse några bloggare, eftersom alla gör sina trevliga sidor på sitt unika sätt.



Ha en fin vecka!

13 kommentarer:

Lotta sa...

Så vackra dina bilder är, en ren njutning att titta på dem, här har också varit kallt och frostigt idag men underbar sol och perfekt väder för trädgårdsarbete!
Må så gott!

Hilda R.B sa...

Det første bildet ditt er bare så nydelig. God komposisjon og nydelige farger.
Flotte bilder fra naturen din i dag.
ønsker deg en fin uke.
Hilda

Nette Cecilia sa...

Ännu en gång härliga bilder ,kram Nette

tobias sa...

Den första bilden va riktigt "lysande", jättevackert!

Fjällripan sa...

Så vacker frostbild!! och fina fågelbilder också, kan tyvärr inte hjälpa dej med identifiering... brunsiska har jag faktiskt aldrig hört talas om... Mvh Susanne

Nattugglans Foto sa...

Trevligt reportage kryddat med frostiga bilder och fina fåglar.Tyvärr kan jag inte hjälpa till i identifieringen men det är baske mig inte lätt alltid.
//Kicki

Laila sa...

Detførste bilde ble min ener.Herlig bilde med flotte farger.Ønsker deg en fortsatt god fotohøst.

Åsa! sa...

Så vackert Bea! Nog märks det att vi går mot kallare tider, burr så jag har frusit denna jobbarnatt!

I helgen bakade jag äppelkakan jag fick recept på utav dig, den var himmelskt god! Att det gör sådan skillnad med rivna äpplen... Tusen tack för att du delade med dig Bea! // Kram

Mimmi sa...

Som vanligt är det så underbara bilder du visar upp hos dig
:-)
kram:-)

Lindsjö taxar sa...

Jättefina bilder du visar...härligt med frosten då det ger oss fina motiv...blev inte så mycket av det för mig i helgen. VI var ju ute med Tyra o Vilja igår..

Viola sa...

Hei Bea! :)
Nydeige bilder, spesielt det første her med frosten!! =) og fuglene i trærne! kan se frosten der også..

Jeg hadde vel trodd det var gråsisik.. men har nesten glemt hva de heter, hvem av dem.. jeg var ganske oppdatert før, men.. håper noen andre ser bedre enn meg.. :))

Og gratulerer med award! bloggen din - I love it too! =)

selv har jeg vært veldig lat på det å kommentere i det siste, men nå! nå er jeg på en runde.. :)

Klem fra meg og god helg! :)

Nitas sa...

Så vackra foton allihopa och den översta skulle göra sig enormt bra som en tavla // Trevlig helg . Anita

Md Raju sa...

I just found your blog and want to say thank you ! It is really nice post thanks for sharing and just keep up the good work !


greenbaypackers | philadelphiaeagles| pittsburghsteelers|newyorkgiants