lördag 3 november 2012

Grått

Luften är fuktig denna morgonpromenad och de gråa molnen hänger fortfarande tunga på himlen, regndropparna dinglar kvar i trädens grenar  likt små glaspärlor sedan gårdagens regniga väder, sköra och ngt förgängliga. Alla träden är avskalade den vackra lystern i bladfärger av eld och avslagen grå/brun. Det är sen höst och vintern som var kom av sig och formade vår vackra värld i en otrolig djup grå nyans för tillfället.

Även våren kan bjuda på gråa dagar och mina bilder är från medlet av maj, då solen inte behagade lysa och naturen var precis lika grå som idag.

Ett par Krickor som lugnt sökte föda i den grunda viken. Enda färgen som glänste i det gråa var hjässan på den vackra han-fågeln och vingpennornas färger.



En dålig bild på Talltitan som jag fångade av ett speciellt intresse en dag då regnet stänkte och därav det gråa, men ser ni Talltitans hjässa? Antenner??

Konstigt -  om ngn vet och kan ha svaret, skriv gärna en rad!


Hoppas alla får en fin helg!

22 kommentarer:

Ronnie sa...

Tror att den har Tupp i släkten några generationer tillbaka. Allvarligt skämtat visst är det grått idag men fina bilder av krickorna du fått till !!

i stora drag sa...

Jag har nog aldrig sett en kricka, jag är ju faktiskt nybörjare! :)

Ja, vad har den hittat på? Stoppat lilla huvudet i en burk med lim? Ser nästan ut att göra ont!

Ha en fin helg! Jag får nog vårda min förkylning som hoppade på mig igår! /Pia

Nattugglans Foto sa...

Usch va läskigt det ser ut på titan.Ser nästan ut som en skada på huvudet men vad är det som sticker upp kan man ju undra.
Kricka är en fågel jag aldrig sett.Kul att se nya arter.
Ha en fin helg du med.
//Kicki

Lindsjö taxar sa...

Fina bilder på krickan...ja vad kan det var på huvudet...ingen aning!

tobias sa...

Talltitan har en radar på huvudet, en frö-radar

Sami sa...

Hej
Vad vackra bilder du fotat även fast vädret har varit väldigt grått idag.

Även jag har varit ute och fotograferat idag, jag valde dock att ge mig ut i den allra tjockaste dimman och fick uppleva någonting väldigt mäktigt i skogen, titta hemsidan i bloggen så får du se :)

/ Sami

Anna Jonsson sa...

hej bea
ja..det såg verkligen märkligt ut med dessa "antenner"... min första tanke var att den fått någon form av skada?

som alltid bea så bjuder du på njutbar text och otroligt vackra bilder, och bilder som får en att le;-) som "frisyren" i tidigare inlägg på gråhakedoppingarna<3

varm kram till dig

NatureFootstep sa...

ingen aning om vad din tita råkat ut för. Kankse den blivit anfallen och fått en fjäder förstörd?

Mian sa...

Är den märkt med spårsändare, talltitan? :-)
Hoppas att den kommer tillbaka så att du kan ta fler bilder.

Laila sa...

Ser ut som noe som vokser opp fra hode på tita. Kanskje den har blitt skadet en gang og etter det har det dannet seg noen merkelige utvekster der hvor skaden var.

Åsa! sa...

Vilka märkliga "antenner" och ingen verkar veta vad det är :(

Ja, nu börjar det bli allt mera grått ute, det är en tung årstid när löven faller och vi väntar på snö, vilket kan dröja läääänge än här hos mig.

S-A Sandberg sa...

Hej Bea! Goa bilder som vanligt.
Nu råder mestadels gråväder och regn. Bara att se fram emot kallare väder och att frosten kommer och ljusar upp i naturen.
/SA

Fjällripan sa...

Härliga bilder på krickorna! Det är fina fåglar, spec hanen med sina färger. Men så konstigt det ser ut på titans huvud...så konstigt...

Maria Thorbjörnsson sa...

Va' skoj att du hittade till min nya sida..sitter faktiskt en del på FB nuförtiden..är med i en grupp som heter..Vilken fågel..ha det..Maria

Lasse sa...

Det var en speciell radar på titan, svårt att se vad det kan vara. Fina krickor, vackra fåglar dessa små änder. Fin rapport Bea !

Hilda R.B sa...

Fine bilder fra årstiden vi er inn i. Tror den siste der har vært til frisøren jeg...
Nei, jeg vet ikke helt, har aldri sett slik før jeg.
Ønsker deg en fin uke.
Hilda

Mimmi sa...

Det verker vara någon sorts missbildning tycker jag det ser ut som ..eller så har den fastnat i något klet med just de fjäder där på hjässan ..
Härliga bilder bjuder du på :)
kram:)

Ölandsvindar sa...

Det är fascinerande med sådana där gråa dagar när alla färger bara försvinner.Stackars lilla titan. Något som klibbat fast? Han ser ju rund och välmående ut för övrigt. Här har vi hela stranden full av krickor just nu. Trevligt!
Kram /Kerstin

Anna Kristiansson sa...

Ibland går naturen i gråskala. Färgerna på krickahannen syns nog mer sådana dagar tror jag.
Om man verkligen inte hittar några färger börjar jag tänka och fotografera i s/v ibland...

/Anna

Viola sa...

Oi, det der har jeg aldri sett før! altså den kammen på hodet! kan den være skadet?? håper noen vet..!

Ellers så er det godt å se dine vakre bilder her. I dag har vi også en grå dag her. Været har skiftet mye de siste dagene..

Klem fra meg! :)

Viola sa...

Krikkender var også nytt for meg :)

Klas sa...

Jag har inget att komma med när det gäller titan, hoppas bara den inte är skadad. Ser minst sagt besynnerligt ut. Naturens vägar är outgrundliga, som det så fint heter. / Deerhunter