torsdag 29 november 2012

Morgon scenariot

Det är morgon och dagen håller på att gry, dröjer kvar en stund vid köksbordet för att fundera över dagens göromål, fäster blicken lite förstrött på gårdens  fågelbjudningar. Blåmesar, talgoxar och Titor flockas kring solrosfröna och nötterna som fyller  energibehovet  och  ger  en bra  start på dagen. Några trängs, andra kivas lite grann och bereder plats för en ny kompis. Grönfinkarna sitter i björkarna och väntar på ett lägligt tillfälle   att ta för sig,  en del väljer att söka solrosfrön från marken och några  landar vid bordet. Vackra, smidiga och lite flackande med blicken för att hålla utkik på eventuella faror.

Då händer det som jag allra helst inte vill se, den unga Sparvhöken gör sitt tillslag med blixtens hastighet i en otroligt skicklig manöver mot bytet som sitter på ett av  fågelbräden. Misslyckas vid första försöket och trasslas in sig i häcken utanför och flaxar lite missmodig till närmaste hägg som ger en ngt bättre position vad avståndet beträffar och en fenomenal skyddsfärg är påtaglig på den mossiga grenen. Ett ryck till och även denna gång blir den utan byte och nu blir det position - gårdsträd och trots det uteblev  morgonens jaktlycka.
Nu är vi tyvärr åter där precis som året innan, att historien upprepar sig och min morgon bjuder på fångstscenariot gång efter annan.(Inga bilder )

Något mera stillsamma  och underhållande på sitt sätt, är de två andra gästerna som roar oss på alla tänkbara tider dygnet runt, morgon som sen kväll, endast några meter från vår trappa. Ibland helt obesvärade mitt på dagen och  lugnt betande av grönskan som finns bakom syrenerna eller häcken, ja, man kan nästan undra om inte gräset är grönare på andra sidan!? Trots att både hundens skällande och vår närvaro på utsidan, gör sig de två icke besvär att vandra vidare förrän värsta hungern är stillad.


Här är de två "husdjuren" som håller till i hagen. Lite lustigt med tanke på att jag sällan sett älg på mina skogsturer.

Några  varma och höstliga bilder med mera färg, än den gråtonen som november bjuder på får hänga på idag för att pigga upp och gläds över de små dunbollarna som då var flitiga att söka föda bland rönnbären, nämligen domherrarna som juvenil.





Ännu har dom inte funnit fröladorna, men månne inte dom vackra vinterfåglarna dyker upp snart nu när vinterkylan har nått oss.

Trevlig första advent!



20 kommentarer:

Nattugglans Foto sa...

En berättelse med fina bilder därtill.Domherrarna är ett vackert inslag när de kommer.
Coolt med älgarna även om jag har stor respekt för dom.Men sitta inomhus och titta på de stora mäktiga djuren verkar rofyllt.
//Kicki

Lindsjö taxar sa...

Va fina bilder! Kul med älgarna du har....hoppas du får fler bilder på dem

Klas sa...

Kon verkar i alla fall inte har fel på aptiten, av rondören att döma. Visst är det tragiskt med småfåglar som blir bortsnappade av rovdjur, men naturen får ha sin gång. Har själv haft sparvhök många gånger vid min fågelmatning, har aldrig sett den försvinna med något dunigt. Oftast nöjer den sig med att sitta på parabolen och göra TV-bilden osäker. / Deerhunter

Fjällripan sa...

Underbara bilder på älgarna och småfåglarna! Trevlig advent på dej med :)

Karin Fransson sa...

Kul med älgarna! Jag brukar se spillning efter dem i trädgården om vintrarna, men inte livs levande.
Ha en skön första advent:)

Sami sa...

Älgar är helt klart landets finaste och mäktigaste viltdjur. Fina bilder.

Kolla in mina ÄLG bilder och säg vad du tycker om dom på min hemsida är du snäll :)

Lasse sa...

Ljuvliga bilder Bea och en underbar text ! Ha en fin advent du med !

Nitas sa...

Sån underbar berättelse och vackra bilder , tänk att få foton på älgarna så nära // En trevlig första advent :)

Morten Borg sa...

fargerike bilder, liker det siste best

Mimmi sa...

Så vackra bilder:) Här har Domherren visat upp sig ett par gångar ..men den har inte stannat mer än ett par minuter ..sparvhöken har vi inte sett här än
kram:)

Mian sa...

Finfina bilder på domherrarna. Skönt med lite färg att glädjas åt.
Har du älgar så nära alltså? Mäktigt!

Hilda R.B sa...

Hæææ har du elger i hagen? Så flott bilde av de. Så nydelig bilde av dompapen. Så fint det ble med se røde bærene. Fuglene finner fort materne.
Ønsker deg en fin adventsuke.
Klem fra Hilda

Hilda R.B sa...

Må bare si at du er nå heldig da! Vi har rådyr i hagen, men disse elgene er jo så store da. Kos deg masse med å ta bilde av de.
Hilda

i stora drag sa...

Härligt färgrika bilder du bjuder på, Bea! Kul att få se små domherrar, inte så ofta jag får se stora heller för den delen. Älgar är ståtliga, men jag vill nog inte ha dem i min trädgård. -18 låter lite väl mycket vinter.
Ha en fin vecka! Kram Pia

i stora drag sa...

Förlåt Bea, jag skulle skrivit att jag glömde lägga in några bilder i mitt inlägg, så de tillkom efter du varit inom. Det handlade om något helt annat, nämligen pepparkaksbak! :)

Åsa! sa...

Har ni älg så nära? Gisses... Behöver man vara rädd för dom? Du vet, här på Gotland har vi inga älgar, vilket jag är väldigt glad för :)

Gröna Anemone sa...

Åh vad jag beundrar er som tar djurfoton, som hinner ta dessa foton av djur. Dom är ju så snabba...när jag försöker fota en fågel, ja då har den redan flugit sin kos innan jag hunnit trycka av en bild... Vackert med älgarna så nära inpå huset!
Ha en fin adventstid!

Livets Guldkorn sa...

Ooooo så vackra bilder...imponerande och skickligt gjort att kunna ta så fina bilder på levande djur i sin riktiga miljö..det är svårt det..
Jättefina färger också och vackert ljus!!

Önskar dig en fin dag vännen
Ann-Louisekram♥

Helma sa...

Awesome! You have a bullfinch put on the photo. Beautiful bird which is not really occur. at least not in my hometown.
Very nice pictures.

Regards, Helma

M sa...

Härligt att få ta del av dessa ståtliga djur på så nära håll. Hoppas du får fler bilder. Sista bilden på domherren är helt underbar fint komponerad dessutom.
M