fredag 28 december 2012

Nya kryss sista dagarna på detta år

Ett fantastiskt vackert julväder, en vit ren snö som täcker marken och alla grenarna står lätt bugande och  prydda med  snö. I mån av möjlighet måste man bara ta sig tid att hinna en sväng, för att beundra vår vackra värld, trots kylan och  det alldeles tysta som råder i naturen, kan man lite smått drömma om att snart är våren här. Om  drygt tre månader kanske får vi gläds över de första återvändande flyttfåglarna och det gör oss lätta i sinnet av bara tanken. Mina steg fortsätter att trava vidare på det knarrande underlaget och den lösa snön  flyger kring i spåret där jag vandrar i drömmarnas värld.

Men visst, det finns upptäckter  mitt i vinterns kallaste dagar och det ger stor glädje att få nya gäster kring matningarna. Ett trevligt inslag och ett nytt kryss fick jag erfara i min trädgård, en Gråspett som cirklade kring i gårdsträden, men tyvärr -  ingen bild, hoppas den kommer tillbaka.

Den ljusfattiga årstiden bjuder inte alltid på lagom fotoljus och chansen att få en trevlig bild på besökande Sparvuggla som satt på ett perfekt fotoavstånd och passade på ngt byte för att stilla sin hunger, gick om intet när skymningen var redan ett faktum.

Tallbit, en fågel som jag inte träffat på  tidigare, fick jag dock lyckan att se idag, en flock på fem stycken kommer flygande med ett vackert klingande ljud och sätter sig en grantopparna, hmmm... synd att det skall vara så grått, men snart återvänder ljuset, solen och därmed fotoljuset som kan förmedla lite färg på de  vackra vingpennorna. Skönt trots allt med alla fina årstiderna!

Bilderna idag får illustrera mina "ljusa" drömmar. Rosenfinken i sommargrönskan.

Rosenfink/ hane


Rosenfink juvenil

Hmm... den här är ett litet frågetecken!? Kan det månne vara en Tallbit juvenil? Lite synd att det är enda bilden jag har och vasstrået skymmer det som kunde ge det säkraste svaret, nämligen näbbens utseende. Stjärtfjädrarna syns  även dåligt (fel fotovinkel på dom), men är de månne olika...? Ja, inte är det lätt att alltid veta med säkerhet. Som jämförelse kan noteras att bilden ovan är tagen tre veckor innan fotot på Rosenfink juvenil.

Uppdatering:Av duktig fågelskådare fick jag svaret på  nedersta bilden, det är således en han/årsunge på Rosenfinken. Tack för upplysningen och tänk vad man lär hela tiden!

Ha det gott i vintervädret!

9 kommentarer:

Lindsjö taxar sa...

Ups va kul muspekare...funderade först va e de.....
Kul att se nya fåglar. Jag hoppas vi får besök på fågelbordet av något nytt.
Idag hade vi sol med men det har ju töat här och snön är så ful och grå nu ....kanske lite snö inatt förändrar till det bättre

Hilda R.B sa...

For et herlig møte da. Denne har jeg sett bare en gang og langt unna. Nydelige bilder på den da!
Dette må vel være et godt tegn for det nye året.
Gleder meg til dine nye bilder i 2013.
Klem fra Hilda

Livets Guldkorn sa...

Underbart vackert...njuter av detta så otroligt...känner värmen och ljuset!
Men så vackert vinterväder vi hade här igår också....riktigt fint, vitt, soligt, blå himmel....Ja naturen skänker oss stora upplevelser varje dag :)
Ha de gott vännen
Ann-Louisekram

Urban Rundström sa...

Hej! Jag tror att den sista bilden föreställer en rosenfink den också och det verkar vara en fjolårs hane. //Urban

Anki sa...

Såå fina bilder på fåglarna... tänk att ha rosenfink i trädgården :)
God fortsättning och Gott Nytt År!

i stora drag sa...

Så härliga bilder på dina fåglar, Bea!
Har aldrig sett varken rosenfink eller tallbit, så jag är lika klok!
Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!
Kram Pia

i stora drag sa...

PS. Tror inte din klocka står riktigt rätt här, för nu är den (i Sverige i alla fall) 00.48! /Pia
PS. Vet inte riktigt var du bor, Bea!

Nattugglans Foto sa...

Ja nu längtar man efter våren ljuset längre dagar och roliga fotoäventyr.
Lyckost dig som träffat på sparvugglan och så synd att du inte fick fotat den.
Grattis oxå till ny matgäst.
Fina bilder på de små vännerna.
Gott Nytt Fotoår.
//Kicki

Ölandsvindar sa...

Jag har spanat lite efter tallbitar eftersom det är invasionsår och de har synats lite här och var, men i år har jag inte hittat någon. Rosenfinkar, vad härligt! Längtar till maj när de är här igen.
Kram /Kerstin