söndag 9 december 2012

Sol-bo och möte i blå timmen

Vintern är här, snön har fallit och täckt in marken med ett lätt snötäcke, därtill har  kylan  varit påtaglig och nöp till i kinden ordentligt på promenaderna. Fick i alla fall känna på det lustiga snöknarret av skotrampet och att hålla sig varm i minus 20 grader som inte alltid  så lätt.

Fåglarna sökte varje liten ljusstrimma de  riktigt kalla  vinterdagarna och verkade ha funnit sitt lilla sol-bo för att värma sin lilla fågelkropp. I de  insatta gömsle-granarna vid fågelborden var det extra gott att kura i granriset.


I träden som bar rimfrost på grenarna  var det dock utsikten som gällde.


Likt mitt förra inlägg om älgens besök hos oss, vill jag berätta att det fortgår faktiskt  ännu, om än de inte setts de senaste dagarna. I blå timmen kommer dom smygande så nära, så nära, den yngre är lite nervös över min närvaro och det kan ses  på  "ståpälsen" i  bilden, springer lite yvigt däremellan och för sig lite oroligt. Kon verkar i det närmaste oberörd,  håller stadig blick på mig och viker inte undan. Hmmm...kanske bäst att jag drar mig tillbaka.



 





Det var lite om min vintervärld för tillfället.

Hoppas ni har det gott därute i adventstid!

Trevlig vecka!

14 kommentarer:

M sa...

Stort Grattis! Vilka toppenbilder. Helt fantastiskt att få komma så nära. Både kon och kalven är helt underbara.
M

Mina fotostunder sa...

Sån tur du har som får så fantastiska bilder från din värld! helt underbara är dom!
Ha det gott!

Nette Cecilia sa...

Tänk att du fått älg som husdjur ,har tydligen missat ditt förra inlägg har tydligen varit för trött .Fina bilder ,kram Nette

Hilda R.B sa...

Så fine bilder.Fint innlegg. Koselige naboer du har. Det ble så flott lys på spurvene også.
Kos deg masse selv denne uken.
Vinterhilsen fra Hilda

Laila sa...

Flott innlegg.

Fjällripan sa...

Å så fina bilder, både på småfåglarna och älgarna! Att du kom så nära! och det ser lite lustigt ut när den räcker ut tungan åt dej :))

Nattugglans Foto sa...

Ja dom där stora mäktiga djuren är inte att leka med.Vilken tjock päls de har nu.Spännande ändå att få studera dom på så nära håll.
Småpippisarna har det inte lätt nu i kylan.Hur klarar dom sig.Skönt att få lite sol på de frusna kropparna.
//Kicki

Klas sa...

Antar att du inte löser entrébiljett till djurparken på ett bra tag med djur som dessa så nära. Häftig bildserie! / Deerhunter

Livets Guldkorn sa...

Njuter av dina fina bilder!!
Tack för dem
Ann-Louisekram

Lasse sa...

Njuter av dina inlägg. Vad mysigt de såg ut som de hade det på grenen inne i granen :-)

Åsa! sa...

Tänk att stå så nära en älg... Jag har bara sett älg på Skansen, och dom tyckte jag mycket synd om!

tobias sa...

Va fina älgarna är i vinterpälsen, orrhönan gillade jag med, riktigt fina bilder

Lindsjö taxar sa...

Superfina älgbilder...de är inte farliga, stå du där o ta massa bilder. Cool bild med tungan ute. Hoppas de kommer igen för fler bilder, grattis till dem!

Anna Jonsson sa...

här har vi mer bilder på dina älgliga besökare:-) vad härligt att se<3 hihi jag tycker faktiskt att det ser ut som att älgkon ger oss ett riktigt stort leende på andra bilden;-) och sen räcker hon ju ut tungan på nästa bild;-) här har vi en dam med klös i;-) hihi

varm kram