lördag 19 januari 2013

Gråsiskor

Oj, vilken vinter vi har! Vacker rimfrost som färgat vår natur i det finaste  vinterlandskapet  man kan tänka sig och nu faller stora vita flingor och fyller på snötäcket, men solen vägrar glimta fram mellan moln-tussarna. En liten brist i det sköna trots allt!

Kring fågelbjudningarna är det dock livligt och besökarna  är många, verkligen många, speciellt Gråsiskorna är nästintill oräkneliga till antalet. Flyger i flock och på  minsta lilla vink om fara är alla uppflugna på en gång, för att åter ta mark-eller trädposition för fröätandet. Någon Snösiska har jag dock inte kunnat urskilja, men spaningen fortsätter naturligtvis.

Gråsiskan med sin röda hätta i jakten på fröföda.


 Kör så det ryker...!






Kan alltid hoppas på att solen skiner i morgon!

Ha det gott !

12 kommentarer:

Lindsjö taxar sa...

Här är det frostigt med men ingen sol och tala om. Försökt på lite bilder men det är för dåligt ljus ändå med högre ISO och lite exp.
Fina bilder på siskan...undrar om vi har den med....liknar faktiskt några som hämtar frön hos oss

M sa...

Jättefina bilder och den tredje är fantastiskt fin. Snyggt fångat med ögat mitt i prick mellan de fina isiga fröhängena.
M

Lena/isis sa...

Jätte fina bilder och gråsiskor är så söta. Tyvärr ser jag aldrig sådana här. Kram

Mian sa...

Fina bilder!
Jag älskar gråsiskor, men det är ganska sällan vi ser dem hos oss nu för tiden.

Nette Cecilia sa...

Har du också märkt att det finns massor med gråsiskor i år .vi brukar inte ha dom här och nu kvittrar det i varenda buske,Härliga bilder ,kram nette

Hilda R.B sa...

Så fine bilder du fikk av denne fuglen. Det er kjempelenge siden vi har hatt den i hagen vår. He,he du kan vel si fra til de at det er mye mat hos meg....
Ønsker deg en fin søndag!
Fra Hilda

Lotta sa...

Underbara bilder du bjuder på från en helt underbar dag!
Kram Lotta

Fjällripan sa...

ja de är så fina!! Här har vi haft ovanligt många av dem iår också. Hoppas på sol imorrn jag med :)

Klas sa...

Mmm, de där frusna kottarna(?) liknar kanderade godsaker. Inte konstigt att fåglarna ser förtjusta ut. Gillar mest trean med det ensamma, plirande ögat. / Deerhunter

Nattugglans Foto sa...

Åh så vackra de är med sitt röda bröst och sin röda hätta.
Underbart vackert är det just nu då vi fått lite snö igen.Idag har vi haft blå himmel och sol.Underbar dag.
//Kicki

Ölandsvindar sa...

Jag har inte haft några siskor här ännu.Vi brukar ha massor av grönsiskor och en och annan flock med gråsiskor. Jag får ut och spana lite i dag om det blir sol.
Kram /Kerstin

Åsa! sa...

Det är så roligt med dessa småfåglar. Jag har inte matat på ett par år, på grund av katten och så kapade jag ner bästa matarbusken. Men till nästa vinter har nog busken tagit sig så mycket så den duger till att mata småfåglar i igen, och kisse börjar bli gammal och trött, så... Då kanske jag ska ta och mata fåglar igen :)