söndag 20 januari 2013

Solljus

Vilken underbart vacker dag! Äntligen en sol med en fantastiskt  blå himmel,  ingen tid att förlora och beger mig ut i arla morgonstund en sväng då solen precis just segar sig över trädtopparna och i samma ögonblick som jag betraktar ljusspelet över träden iakttar jag en Havsörn som drar iväg med tunga vingslag.

Träden är sagolikt  vackra, skogen, ridåerna av gulnande vasstrån som böjer sig av snötyngden, spåren  i snön fångar min nyfikenhet, kanske en hare skuttat fram, någon mus och rådjur, blicken leder mig ut på fjärden längs ett skidspår. Vinternöjet att få staka iväg på vidderna och ta in allt det vackra som naturen bjuder på får bli eftermiddagens stora nöje.

På hemvägen trummar en större hackspett på sin frukost, en fet kotte. Grönfinkarna sitter högt uppe i björken och gnisslar sin melodi och kanske spanar in bästa matplatsen.


Ut på skidor för att fånga dagens solljus! Härligt, bra glid och en perfekt dag över de blåa vidderna!

Solljuset i bild.



Vad mer kan man begära av en fin vinterdag!?

Ha en fin vecka!

15 kommentarer:

i stora drag sa...

Hej Bea!
Så härligt att du fick din soldag till slut! Härligt fina vinterbilder fick du med.
Men jag ska inte klaga, för även här lyste solen idag efter nattens -15 grader. Och faktiskt så såg jag med en hackspett. :)
Kram Pia

Mimmi sa...

Jag håller med dig helt och hållet .. även här hade vi vackert väder och humöret blev på topp med en gång .. och ut med kameran och fota :)
Vilka underbara vackra bilder du har fått på din tur :)
kram

Nette Cecilia sa...

Så vackra bilder denna underbara dag ,kram Nette

Fjällripan sa...

Precis så bra som en vinterdag ska va!! Härliga bilder och så fint du fångade hackspetten :)

Karin Fransson sa...

Ja, det har verkligen varit en fin vinterdag idag, även på mina breddgrader. Och stjärtmesarna har kommit:)

M sa...

Wow, vilken kanonbild på Hacke. Så snygg, så snygg. Lyckas aldrig få honom på bild.
Vinterbilderna är verkligen vackra.
Ha det gott.
M

tobias sa...

Huu va fint, jag saknar verkligen solen nu.

Livets Guldkorn sa...

Härligt att du haft lika fina vinterdagar som jag med strålande sol i det vintervita....bara att suga i sig och njuta....du har varit riktigt duktig med kameran oxå. Jättefina bilder.....njuter. :)
Hoppas du får en fin vecka vännen
Ann-Louisekram

Ottars fotoblogg sa...

Fine bilder i flott lys.

Ottar

Lindsjö taxar sa...

Va fina bilder, tyvärr hade vi ju ine sol i helgen, himla trist! Kallt var det med så det blev inget med hundarna i skogen heller

Hilda R.B sa...

Åååå så fine vinterbilder du har lagt ut. Så herlig å se blå himmel og snø. Likte så godt de sammensatte bildene. Du er kjempeflink!
Tusen takk for at du deler.
Fra Hilda

Kungsfiskaren sa...

Hej!
Så vackert, vilken härlig dag. Fantastiskt fin närbild på hacke och vinter kollagen är ju också väldigt fina såklart.
Ha en fin vecka!
/Ingemar

Anki sa...

En riktigt härlig vinterdag och fantastiska bilder!

Klas sa...

Smart av spetten att först lägga kotten på "arbetsbordet" / fördjupningen i trädet den redan gröpt ur. Vem sa att djur är dumma? / Deerhunter

Per-eric sa...

Hej Bea
Fina vykort du skapat skönt med lite sol mitt i vintern.
//Svahn