torsdag 7 mars 2013

Bara en vissen pippi

Vilken dag, blå himmel och sol, sol, sol....! Äntligen lite energigivande ljus och precis lagom infaller min  lediga dag. Först en tur med kameran som verkligen fått vila från fågelmotiv pga  gråvädret som hållit greppet en lång tid. Fågelkvittret en fröjd att höra och flitiga matgäster växlar snabbt i kurs över träd och buskar för att undkomma eventuell fara ovanifrån. Tyvärr är Sparvhöken en trogen gäst i vanlig ordning och ses spana efter lägligt tillfälle för att slå sina klor i  oaktsamt offer.

Det känns lite vår i luften  av drillarna som klingar över min värld just nu. Får lov att  spänna på skidorna och göra en tur över isen i det vackra vädret då solen står som högst. Det blev en höjdpunkt på dagen, frisk luft, en dos motion och tankat energi! Vad mer kan man begära?

Tyvärr iakttog jag en ngt vissen pippi hemmavid. En Blåmes som  kanske inte lever så länge till av konditionen att döma. Orkade knappt söka mat, ville helst hålla låg nivå och tankade med snö alltemellanåt. Nåväl, bara en liten vissen pippi, kan man tycka, men under vinterns lopp har jag sett antal vissna fåglar som säkert vandrat vidare till fågel fenix land.


En annan men mycket  trevligare händelse och  iakttagelse gjorde jag häromdagen. På mitt jobb finns ett fågelbord och förstås bjuder vi på solrosfrön och kan man tänka sig, jag fick se fem vackra Steglitser sitta nedanför på marken och picka i sig frön. Det blev mitt första kryss i år. Kul!!

Ha det gott!


18 kommentarer:

Urban Rundström sa...

Hej! Ja den där blåmesen var inte pigg alls den lille stackaren. I år har jag varit ganska förskonad från sjuka fåglar vid min matning. Nån uppburrad grönfink och nån talgoxe med bölder bara. Grattis till X:et på de fina steglitserna. // Urban

Nette Cecilia sa...

Såg inget vidare ut den pippin .Kul att få se steglitsar ,längesedan jag sett dom ,kram nette

M sa...

Sorgligt med den vissna blåmesen, vintern tar hårt trots alla snälla människor som hjälper till.
Idag har vi haft ett underbart väder minus 6 grader och strålande sol och ett nytt vitt snötäcke. Uttrarna hade gjort nya spår ut mot älven,
hälsn
Monica

Lindsjö taxar sa...

Oj det var ju inget vidare för den lille krabaten...men så är naturen

tobias sa...

Stackars liten. Det ä inte lätt att härda ut en kall vinter alla gånger. Synd att han skulle snubbla på målsnöret, så att säga.

Stubbetufsa sa...

Synd på småfuglene. Vinteren kan være hård for dem.

Fjällripan sa...

Ja det är härligt med dessa fina vårvinterdagar :) och såå skönt med sol! Finna bilder på gåglarna också och så kul att du fick se Steglitsar!

Klas sa...

Man kan ju alltid hoppas att den tar sig. För några veckor sedan hade jag en liten pilfink som satt på fönsterbrädet med huvudet inkilat i vinkeln mellan fönster och -smyg. I flera dar satt den så där, varje gång jag gick ut för att ta hand om den, ta in den i värmen, hoppade den ner och började äta och flyga som alla andra. Jag vill tro att det gick bra till slut. / Deerhunter

Livets Guldkorn sa...

De har det inte lätt nu i kylan de små...så söt och så ledsamt när de mår risigt!!

Hoppas du får en finfin helg vännen
Ann-Louisekram

Anneli sa...

Vilken toppen dag du hade :). Låter så skönt att kunna ta en tur på skidorna. Det är en av sakerna jag skulle vilja lära mig - att åka på längden. Men här nere i södra skåne har vi sällan så mkt snö att det är lönt att införskaffa sig ett par skidor.
Ha en trevlig helg.

Mimmi sa...

Jag förstår precis hur du lider när du ser blåmesen.. jag mår hemsk när jag ser sånt..ett par gångar har jag tagit in några ..och de har blivit starkare..men det är bara en av fem som klara sig ..men jag är glad för den som klarade sig i alla fall :)
Jätte fina bilder .. att få se Steglits ..det är min stora dröm .. jag har bara sett en här och det var i en halv sekund :)
kram :)

Nattugglans Foto sa...

Lille pippin,såg inte kry ut.Usch så bekymmersamt.
Grattis till steglitsarna.Har inte sett dom själv men vackra är dom.
Trevlig helg.
//KIcki

Viola sa...

Jeg er så glad i blåmeisen jeg! og dette var så trist å se.. så en slik en jeg også et år, men kanskje ikke fullt så fluffy i fjærdrakten..

Dette livet det gir og det tar.. man er trist og man er glad.. det kommer vinter, det kommer vår.. og vi er med, hele veien rundt..

Nydelige bilder i collaget!

Husk å være forsiktig på isen. Den ligger også på fjorden hos oss. og jeg vet folk som går der ute.. Jeg gjorde jo det selv et år i mars..

Ha en god helg vennen, klem fra meg! :)

Sami sa...

Fy vad synd om den lilla söta mesen :( tyvärr så har ju också naturen sina baksidor. Fina bilder!

Åsa! sa...

Visst blir man lite ledsen när man ser en fågel som inte mår bra, trots att det är livet gång...

Morten Borg sa...

den var veldig pjuskete stakkars

Livets Guldkorn sa...

Kikar in för att berätta att jag lägger ner min blogg!
Förklaring finns på min blogg.
Tack kära du för den här tiden :)
Ann-Louisekram ♥

Ölandsvindar sa...

Ibland ser man en liten urrig stackare som inte ser ut att må bra. Det är ju också så att de då gärna söker sig till fågelmatning eftersom det ändå är en möjlighet att få mat när orken tryter och då kan vi uppfatta det som att många fåglar är sjuka. Men visst svider det lite i hjärtat.
Kram /Kerstin