söndag 17 mars 2013

Blå himmel

Det är ngt alldeles  särskilt med de tidiga morgontimmarna, precis just när solen går upp och färgar trädtopparna i en mörk rosa tonad färg. Lätt rimfrost till följd  den kalla natten som ännu pryder varje trädgren och glittrar lite bevekande till solens bleka sken, att de små diamanterna vill också visa sin vackra sida i naturen och glittra vackert i skogsbrynet. Men så förgängligt, solen värmer och ned dalar de små iskristallerna en efter en och solen blev en vinnare genom dagens sken och blå himmel.

Likt många andra spanar även jag åt alla håll efter ngn liten flyttfågel, men kylan som biter sig fast i vår nord avskräcker säkert många  arter att styra kosan  mot kylan och de nordliga vindarna. Men måtte vi få ngn tonart snart från trädtopparna.

Lite vårligt kan jag dock ana,  häromdagen hördes  Spillkråkan med sitt nästan hjärt-skärande skri, mesarna leker och söker lämpliga lokaler för bo-bygge, likaså grönfinkarna ses leka och ja... kanske blir det en vår snart även här uppe i norr!

I  vanlig ordning bjuder vårvintern  på lite action vid  mina matningar, inget jag önskar precis, men naturen kan man inte rå på. Sparvugglan har varit lite osynlig ett tag, men en dag överrumplade jag henne vid min hemkomst och den flög sin kos utan byte den gången i alla fall.
Sparvhöken blir allt fräckare och sätter sig två meter utanför mitt köksfönster på armeringsbågen där de olika  upphängda godisbjudningarna finns  och sparvhöken verkar gilla en plats i solen i väntan på bytet. Men den håller lika gärna till på solsidan i häcken bland alla kvistarna  och får på så sätt ett fint kamouflage. Idag  ertappade  jag den plötsligt  och fångad på en par meters avstånd i all hast ( ingen superbild, bara en vink om gömman) och inom ett par sekunder är den borta.


Däremot ter sig   sig mina morgonturer mycket lugnare, Tofsmesen som jag saknat vid matningarna i vinter, lever dock sitt liv i skogen och verkar njuta av sökandet efter larver bland barkens gömmor.



Nu när vårvintern bjudit på sol och blå himmel har skidorna varit i flitig användning och därav min ngt skrala insats här på sidan. Men efter alla grå-dagar innan, känns det som om man inte ville "ge bort" stunderna för tangentbordets skull.


Ja, se själva - blått är flott!

Ha det gott mina vänner!

12 kommentarer:

Klas sa...

Sparvhökens öga känns genomborrande trots grenen men så är oxå hökarna i mitt tycke de rovfåglar som har "mest" blick. Som du skriver är de svåra att fotografera vid matningen; jag har försökt ett antal gånger men fågeln lyfter så fort den ser rörelser på andra sidan fönstret. Sista bildens kollage verkade först som hämtad ur någon resekatalog för destination medelhavsländer. Skapligt blå himmel! / Deerhunter

Anki sa...

Man blir så glad av solen och den knallblå himlen!
Sparvhöken är så svår att få på bild, så jag tycker du lyckats bra. Jag har försökt att få den på bild flera gånger, men hinner aldrig med.
Tofsmesarna hos mig har också dragit sig tillbaka till skogen och de ser ut att klara sig bra på det de hittar...

Nette Cecilia sa...

Tofsmes vet jag inte om jag sett ens.Du har säkert haft härliga skidturer i det vackra vädret , kram Nette

Nitas sa...

Ojj så nära Sparvhöken är , man riktigt ser den där skarpa blicken , tofsmesen den har jag nog inte sett här hemma . Vackra bilder allihopa :) Anita

Fjällripan sa...

Fina fågelbilder, jag hoppas få se tofsmesen nån gång :) Ser väldigt mysigt ut på collaget också, precis som det ska va på skidturen med sol, blå himmel å gott fika :))

Åsa! sa...

Det var värst vad den där sparvhöken börjar bli närgången :(

Här är det inget skidföre längre, men burr så kallt vi har det. En bit under 10 minus natt efter natt och på dagarna når temperaturen knappt över nollan. Det här är vi inte vana vid :(

Lindsjö taxar sa...

Vilken kanonbild på höken...tofsmesar är ju för söta , har bara sett dem i skogen

Solglitter sa...

Hej vännen!
Tack vare den enorma värmebölja som stöttade mig i min sorg över näthatet, har jag samlat kraft och övergår nu från Guldkorn till Solglitter och Ann-Louise blir Lollo :)
Tusen tack och varma kramar för stöd och uppmuntran ♥
Välkommen att kika in på Solglitter just nu pågår en utlottning :)
Kramisar i massor från Lollo♥

i stora drag sa...

Hej Bea!
I år har jag sluppit sparvhöken här hos mig, men minns så rafflande när den satt precis utanför mitt fönster o jag hann fota den med!
Fina tofsmesbilder och en blå himmel, det vill vi se mer av! Klart du ska vara ute när du har finväder!
Vårdagjämning idag - och det snöar i Skåne! Kram Pia

Ölandsvindar sa...

Här på Öland saknar jag tofsmesarna. Sparvhök däremot...den är daglig gäst här.
Kram /Kerstin

Ninne sa...

Dina fina bilder sitter så gott i en lite missmodig själ. O stort tack för den underbara dikten .. Det är sånt jag behöver nu Längtar så vansinnigt efter VÅR. Idag sken solen, men marken är snötäckt. Vi var ut i söndags o kollade efter Tranorna på deras rastplats häri Skåne Det var inte ett liv att finna där. Endast över parkerings-platsen seglade en Glada. De har viju också över hustaket hemma.. Ja nu är det att vänta för fick veta att Tranorna står i Tyskland o väntar SÅÅ snart
Trots allt en hoppfull Ninne

Mimmi sa...

Jag håller med ..blått är flott :)
och det är även dina bilder här och din varme berättelse:)
kram :)