tisdag 26 mars 2013

De små tingen

Rimfrosten glittrar i arla morgonstund efter ännu en kall natt. Det är friskt och vackert i naturen, solen stiger allt högre dag för dag och man kan ana att solen faktiskt värmer kinden på mina turer över de vida vidderna, dvs isen och turer som stundom leder mig  genom vassridåer som ger lite inramning i den sköna ockragula  färgen och tidvis över öppna isvidder med horisonten av skogen långt borta. Över fjärden som snart kommer att bevakas av vadarnas säregna ljud, sångarnas sköna melodier och inte minst tranorna högljudda trumpetande och vidare ut på havet där måsarnas skrik ger den ultimata sommarkänslan vid havet. Men, det dröjer visst ett tag ännu och jag får fortfarande nöja mig med vintervyer.


Det är även  de små tingen   som gör dagen för småfåglarna. Kan faktiskt skönja  att "ta-fast mig-leken" pågår redan i sen  kväll och våren har redan väckt liv i deras bevingade värld och Båmesarna verkar allt mindre bry sig om fröna som serveras vi matningarna.

Även Talltitan har upptäckt de små tingen, en lagom rundad form på trädstammen som får en noggrann inspektion om eventuell boplats för årets första äggläggning.
Hmmm.. undrar om den  fick godkänt!?







Snart påsk och får önska alla mina läsare en 


förhoppningsvis vårlig och solig påskhelg!

Glad Påsk!

20 kommentarer:

Solglitter sa...

Det känns på många sätt att våren har börjat väcka liv i vår del av världen...hihi...särskilt småfåglarna...
De hörs och syns och blir allt ivrigare :) och det är tur för oss som älskar deras kvitter. Jag har sett skator och kråkor som är i full färd med att samla pinnar till boet....härliga vårtecken :)
Hoppas solen skiner på dig så här i påskveckan.
Glad Påsk till dig med.
Kram Lollo

Gudrun sa...

Hej Bea!
Visst är det underbart med vårtecken. Ännu så har vi mycket snö men för varje dag så ser jag hur den snöfria ytan breder ut sig. Härligt.
Önskar dig en fin dag.

strandskatan sa...

Härliga soliga bilder :)
Ja... vi alla hoppas på mer vårlika och solvarma dagar, inte bara frostfriska ;), fast det är oerhört vackert i kylan.
Varma hälsningar
Halina

Anki sa...

Härliga vårbilder! Naturen är såå vacker - tycker om alla årstider, men nu är längtan efter lite varmare vårväder stor.
Glad Påsk!

i stora drag sa...

Hej igen Bea!
Vilka fina snöfoton, det blir ju så fint med blå himmel därtill! Gulliga små lamm också!

Nej, vi har inte så mycket snö, men ca 10 minusgrader på nätterna gör ju att vintern inte släpper taget ändå.
Tack för din snälla kommentar! Det var riktigt kul att få stjärtmesarna på så pass nära håll. :)
Önskar dig också en riktigt Skön Påsk! Kram Pia

Nette Cecilia sa...

Glad påsk till dig ,Nette

Karin Fransson sa...

Fin liten talltita, hoppas den hittar ett bra bo hos dig.
Glad påsk!

Fjällripan sa...

Härliga vårvinterbilder!! Ser nästan ut som vi varit på samma ställe :)) Det är härligt att åka på isen o så fint med den gula vassen :)

Glad Påsk till dej med!

M sa...

Finfina bilder som speglar vårvintern från sin bästa sida. Vi fick se ett par blåmesar inspektera holken hos oss i helgen. Underbart!
En fin påskhelg med bästa vårvinter väder önskar jag dig också.
Monica

Sami sa...

Hej
Jag älskar den 3:e bilden då Talltitans huvud försvinner :) fina bilder som vanligt Bea!

Glad påsk / Sami

NatureFootstep sa...

trevlig post och en fin liten tita. :)

Önskar dig en trevlig Påsk.

Åsa! sa...

Ja vintern håller oss i ett stadigt grepp! Hoppas ändå att du får en fin påskhelg Bea! // Kramen

ormbunke sa...

Hej Bea! En påskhälsning från mig som saknat dina bilder och fina texter.Jag en gammal dam har inte varit uppmärksam på att du fortsatt i en annan blogg. Har tittat neråt och beundrat dina fågelbilder. Jag har sått vallmofröna som jag fick av dig och hoppas det blir något. Vi har kalla nätter och plusgr. på dagarna så det är inte bra för växterna.
Hoppas att det inte gör något att jag tittar in här. Varmaste påskhälsningar.

Anna Jonsson sa...

hej fina du<3

jag vill önska dig en GLAD PÅSK jag oxå:-) hoppas du får en jättemysig helg<3

jaadu...vi får fortfarande se spår kvar av vintern...men visst är det så att man märker de små (men så värmande) vårtecknen, trots att kylan inte har gett sig än.

snart är den här på riktigt bea<3 :-)

stor varm kram om dig!

Lindsjö taxar sa...

Hej! Ligger lite efter i mina bloggkommentarer, härliga bilder.
Glad Påsk!

Mina fotostunder sa...

Så fin boplats så den borde hon ju ta vara på!
Glad Påsk!

Mimmi sa...

Så fina bilder :) och ja nu får du snart se om han/hon godkände sitt nya bo eller inte :)
Vi har i alla fall sol och några plus på dagen ..så jag klagar inte så mycket..men lite vill jag ändå klaga ;)
glad påsk
kram :)

Klas sa...

Om trädet står på din tomt saknar du ju knappast fototillfällen på bekvämt avstånd framöver. Vi har i många åt haft glädje av ett pilfinkspar som bygger bo under takskägget. Lite senare på våren kan man inomhus höra de små pipen från ungarna. Hmm. Kanske man borde fotografiskt bevaka evenemanget skulle det inträffa i år oxå. Håller tummarna för dina titor. / Deerhunter

Nitas sa...

Så vackra bilder och Talltitan var så söt , undra om "lägenhetsbesiktningen" gick igenom :) Glad påsk på dig

Mian sa...

Det blir spännande att se om talltitan vill bo där!
Nu ska jag läsa tillbaka lite på din blogg.