onsdag 10 april 2013

En känsla...

.... av tillfälligt missmod ramlar över mig, trots att årstiden borde sprudla av liv och lust. Min morgontur gav inte den utdelning av vårkänsla  som jag hade hoppats på, det var  öde, tomt och fortfarande riktig vinter. En liten  illustration nedan och min vår-vinterkänsla.



1. Inte ens en liten fågel på alla grenarna  som bjuder till sittning för sång och vårkvitter.
2. Överallt hängde skägglaven och vajade i den svaga vinden och lurade ögat att tro på ett flyktigt vingslag.
3. Över åkern höll fortfarande skaren och lämnade avtryck i snön av mina fotspår!
4. De blånande skuggorna över ängsmarkerna vittnar om vintervyer.
5. Rimfrost i alla strån.
6. Alla murkna stubbar glänser av silver i dagsljuset och inte en den kan sprida vårvärme.
7. Nej, jag böjer mig för den bistra verkligheten - att våren dröjer!

Tar mig an vardagliga ting i stället och lämnar våren dithän. Men plötsligt  vänder mitt tillfälliga missmod,  Bofinken sjunger - något lågmäld i klangen men den  bjuder till vår, var så säkra! Lyssnande och spejande för ett ögonblick får jag faktiskt  höja ögonen upp emot  den blå himlen, där kommer svanarna. Så vackert - hoppas det är "våra svanar". Visst,  fjärden blev deras nedslag och nu ljuder svanarnas sång över bygden med våryra och glädje som inte går att ta fel på - eller hur?

Tror att herr svan vill berätta med sitt yviga vingslag: "Du är så söt mitt lilla hjärtegryn"!


Mitt skidspår har skurits av med ett vattenhål till glädje  för svanarna och hoppas det öppnas större vattenytor snart.

Ha det gott och njut av den antågande våren!

13 kommentarer:

Solglitter sa...

Väldigt vackra bilder!
Man får vara glad för de små vårtecknen
i år, men så vackra svanar du sett.
Har hört nu att till helgen så vänder vädret om till varmare...vi kan ju alltid hoppas.
Ha det gott
Kram Lollo

Anki sa...

Så vackert ändå... trots allt! Sångsvanarna är då ändå riktiga vårtecken! Härliga bilder på dem... den ensamma på sista bilden ser lite rolig ut med sina stora fötter :)
Kram

M sa...

Gillar vinterbilder och ditt collage är mycket fint, sjuan en favorit.
Kul att sångsvanarna kommit till er, så stiliga de är.
Allt gott,
M

ormbunke sa...

Jag skriver som visan. "Börjar i moll men finalen i dur" Här nere börjar vi hoppas på varmare vindar.Och att kälen går så det går att röra vid jorden. I helgen skall jag försöka klippa bort de vissna perennerna som jag låter stå över vintern. Så fina bilder på svanarna. Ha de gott. Kram.

Gudrun sa...

Hej Bea!
Nog är den på G, våren, fast långsamt kommer den i år. Antar att sommaren kommer snabbt i år. Det är verkligen aprilväder här, ena dagen isande kall och nästa bjuder på hoppfull värme och så kylan igen. Men jag har sett en fjäril, nyckelpiga, flugor som sitter på väggen och hört småfåglarna sjunga och jag njuter också.
Önskar dig en riktigt fin dag och tack för ditt fina inlägg.
Kram

Stubbetufsa sa...

Vinteren kom seint for alvor, og vil gjerne vare litt før den slipper taket!
Men vi vet: Det er vår framfor oss!
Klem!

Hilda R.B sa...

For noen flotte bilder. Svanebildet var knall.
Ønsker deg en riktig fin vår med mange fine fotomuligheter.
Fra Hilda

Fjällripan sa...

Härligt inlägg o fina bilder :) ja våren är nog så sakteligen på gång nu...även om det tar lite längre tid iår :)

Christina sa...

Här väntar vi på sädesärlan! Brukar oftast komma till barnbarnets födelsedag!! Fast i år har den inte kommit! Tycker nog att det är för kallt!/Lila-Christina

Nattugglans Foto sa...

Dessa underbart vackra sångsvanar.Man förnimmer vår och frihet med dom.Dom vill nog förmedla ett budskap till dig.Håll ut.Snart kommer våren,vill dom säga.
//Kicki

Klas sa...

I söder börjar nog de flesta tro att våren trots allt kommer detta året, oxå. Segt, segt har det varit. I dina bilder på svanarna tycker jag nog känna igen vårtecknen; ljuset är mildare, luften har en annan klarhet och så klart issmältningen då. / Deerhunter

i stora drag sa...

Hej Bea!
Fina vinterbilder och svanarna är ju stora favoriter här hos mig! :)
Vid mitt senaste besök på våtmarkerna såg jag att knölsvanarna har börjat "boa" till sig och imorgon kommer våren säger SMHI!
Ha en fortsatt bra helg! Kram Pia

Åsa! sa...

Svanen är en otroligt vacker fågel, så majestätisk!

Hoppas våren snart når till dig Bea, här har den äntligen anlänt, så efterlängtad! // Kramen