fredag 5 april 2013

Viktigt eller oviktigt

Var är våren och alla flyttfåglarna? Den undran ställer sig säkert många med mig, men den som väntar på ngt gott....! Nåväl, solen gör så gott den kan varje dag för att smälta ner snödrivan och frigöra ängsmarker, men kalla nätter råder fortfarande och ingen riktig vår-fågel-kör kan ännu höras. Däremot gladde   årets första Bofink med sång  i min trädgård på påsklördag, trevligt med en liten början i alla fall.

Det ligger fortfarande rejält med snö längs skogsvägarna och lite svårt att ta sig fram, men ett smalt spår lockade mig att försöka äntra vägen och utdelningen lät inte vänta på sig. Ett febrilt trummande hördes en bit in i skogen och nyfikenheten mötte  hinder, vem är det månne och hur i all världen skall skall jag ta mig över det breda diket? Till all lycka fann jag ett "övergångsställe" som föranledde   ett visst snöplumsande, men vad gör det, ljudet av den febrila aktören närmade sig steg för steg. Där nere intill  granens rotparti ser jag den genom granriset! En spett, men vilken? Försökte ta mig lugnt och sansat närmare för att se den helt och hållet, där är den! En tretåig hackspett som trummar på och bryr sig nästan inte det minsta över min närvaro. Oj, lilla fru tretåig hackspett  var också med på arbetsinsatsen och  skriar till högljutt för ett ögonblick och gör mig uppmärksam på den samtidigt.

Viktigt eller oviktigt kan man undra över det planlösa beteendet de båda utför, herr spett far kring som en virvelvind och kör på med näbben så att granbarkflisor yr omkring och håller en kort paus för att hålla ett öga på mig. Fru spett håller sig mera skymd uppe i den grånade granens kvistar och verkar hålla på med en städnings metod av  grankvistarna, det stänker mossa och småskräp som dalar ner från grenen och man kan undra varför!? Kanske är det trots allt larver dom vill åt !

Tretåig hackspett/ hane





Tretåig hackspett /hona


Viktigt och angeläget var det för min del att få syn på spetten och det gav onekligen  en positiv känsla över fyndet och iakttagelsen, en annan kan säkert tycka att det hade varit högst oviktigt och ovidkommande. På mitt pluskonto fick jag dock både motion, upplevelse med underhållning och frisk luft och det är väl iofs viktigt!


Trevlig helg!


17 kommentarer:

Hilda R.B sa...

Nydelige bilder av den flotte fuglen. Denne har jeg ikke sett før.
Ønsker deg en fin helg.
Fra Hilda

tobias sa...

Va fina dom ä, den gula kalufsen på hanen ä ju speciell. Jag har inte sett nån tretåig hackspett på många år nu, så det va kul att du visa ett par för mej.

Mina fotostunder sa...

Va fint du visar fåglar jag aldrig sett. Härligt att upptäcka och att få vara ute i naturen nu när våren är på kommande.
Underbara bilder!

M sa...

Så, fina, så fina, har jag aldrig sett. Den tredje bilden blir min favorit, Solens strålar perfekt på huvud och stam när den kikar upp och oskärpan i bakgunden är jättevacker.
En skön helg med många fotoupplevelser
önskar
M

Klas sa...

Upplevelsen är din och ingen annan kan säga att den är ovidkommande. Människor med hjärtat på rätta stället faller dessutom pladask för dessa fina bilder, ssk på hanen. Min favorit blir tredje bilden. Mycket vackert utfört arbete på en fågel jag aldrig sett. / Deerhunter

ormbunke sa...

Vilken fin utdelning du fick av ditt plumsande i snön. Den hackspetten har jag aldrig sett. Här har vi matat den stora hackspetten hela vintern med talgbollar. Ha de gott i helgen. Solen lyser och det är nästan snöfritt. Kramar.

Anki sa...

Häftigt att få se den tretåiga! Och fina bilder blev det - så bra när du nu fick pulsa fram för att få se den :)
Ha det gott!

Ölandsvindar sa...

Jag hade säkert följt i dina fotspår. Den lilla tretåiga har jag bara sett en enda gång och skulle gärna träffa på den igen.
Kram /Kerstin

Lindsjö taxar sa...

Aldrig sett en sådan här...vi har snö med så det räcker. Ovanligt för oss här denna tiden...

Mimmi sa...

Det var inte dåligt och så en tretåig hackspett också ..de är inte så vanliga nu för tiden:)
Jätte fina bilder :)
kram:)

Fjällripan sa...

Toppenfina bilder på den vackra spetten!!

i stora drag sa...

Jättefina bilder på denna fina hackspetten, som jag liksom flera andra, inte har sett tidigare! Jag har iofs bara sett en enda sort... :)
Sol, frisk luft och lite motion är aldrig fel!
Ha en bra vecka! Kram Pia

Karin Fransson sa...

Hade varit jätteroligt att få se en så´n:)Så fina bilder du fick!

Solglitter sa...

Så fina bilder, jättevackra :) och så härligt att vi nu äntligen går mot vår!
Då är det ännu lite lättare att se och höra fåglarnas intressanta liv och följa vilt och växter som föds och gror:)

Hoppas du får en finfin vecka vännen
Kram Lollo

Nattugglans Foto sa...

Ett trevligt litet äventyr med fin utdelning.
Fina trevliga bilder fick du till också på en art jag inte sett.
Vilken lycka för dig.
//Kicki

Irene sa...

Riktig så vakre bilder!! Hakkespetten har jeg aldri sett i virkeligheten! Liten sjarmør :)

Åsa! sa...

Så roligt att du fick syn på hackspetten och så fina bilder det blev!

Här på ön har det siktats stare och tofsvipa, så nu säger jag det... VÅR, det har äntligen blivit VÅÅÅÅR!!!