måndag 27 maj 2013

Göktytan

Tänk att maj månad  snart är ett minne blott, men vilken fin tid vi har  med försommar och värme som gjort gott för både människor och djur. Medaljens baksida är alla myggen som förföljer varje steg man tar i skog och mark såhär års, men får väl trösta mig med att fåglarna har det gott ställt med föda  i stället. 

Morgonens tur blev kort av ovannämnda plåga, men hann ändå få bekräftelse på att Göktytan har sitt rede i den gamla alen med endast en liten lövkrona kvar. En väl kamouflerad fjäderdräkt vars färger smälter oerhört väl in i barkens färger. Tänk hur fint allt är ordnat för fåglarna med tanke på den miljö där de befinner sig. I början av maj mötte jag paret Göktyta precis här och har med jämna mellanrum sedan dess spanat in deras bo-håla. Lyckligtvis har dom boet lite längre bort ifrån oss denna gång och vi får sova nattens sköna morgontimmar ifred! För er som inte läst mina tidigare inlägg om Göktytan,  kan jag upprepa att den häckat i en holk i vår trädgård några år och det är minsann inte den vänligaste morgonserenaden att vakna till  i ottan kl 03-tiden - varje morgon!


Göktytan med lite vaksamhet  i blicken och kanske den anar  mitt lilla gömsle i buskaget.


Det var väldigt svårt för mig att lyssna in  varifrån tyt.. tyt.. kom, men till slut  blev hon upptäckt, precis  när hon kanske gjorde sin  första inspektion av bo-hålan.


Idag, tre veckor senare  kom två  Göktytor flygande och satte sig  utanför samma trädhåla och väldigt svårt att hänga med i deras cirklande rörelser och slutligen är dom utanför mitt synfält.


Hoppas alla får en fin vecka!

10 kommentarer:

Viola sa...

Vendehals på norsk.. står på wikipedia at den hekker i tempererte områder i Europa. kan vel si at det er blitt ganske varmt i Norden den siste tiden..!

En nydelig fugl! men leser også at dere har hatt den hos dere tidligere..

Nå sitter jeg likevel og lurer på om jeg har sett denne.. i trøndelag.. om den klatrer oppover trær? spennende! men sikker er jeg ikke..

Snart juni ja.. nyt resten av mai!

Klem til deg! :)

Fjällripan sa...

Å så fin den är! Har aldrig sett någon. Kul att du hittat deras boplats, så du kan följa dem :)

strandskatan sa...

Underbara bilder och fin historia om dina upplevelser :)
Ja, insekterna är ibland en stor plåga, blev redan biten av myror, fästingar och jordloppor... hade ett tag benen svullen som en ballong... usch...
Ha en fin vecka
Halina

Lasse sa...

Hej Bea !
Fint inlägg och stiligfa bilder ! Det där att vakna till fågelsång vid 3-tiden är ingen höjdare....Har flyttat mina holkar från sovrumsfönstret till "andra" sidan...

Ölandsvindar sa...

JA, häckar de i trädgården önskar man verkligen att det funnes en avstängningsknapp.Vi hade några i ett gammalt päronträd en gång och vi blev ganska trötta på deras "sång". Kram /Kerstin

Åsa! sa...

Lite påfrestande kanske att vakna varje natt av ett tutande :) Vackra bilder är det i alla fall!

Ja du Bea, vart tog maj vägen? Denna underbara månad...

M sa...

Fint fångat och jag har för mig att jag någon gång hört att den gör som Göken, dvs placerar ut ägg i andras bon. Vet du om det stämmer???
Nu börjar mygg och knott göra sitt intåg här hos oss. En plåga som vi bara får försöka genomlida, insmorda och påklädda.
Allt gott,
M

i stora drag sa...

Ja du, vart tog den sköna Maj vägen? Iofs kunde det varit skönare väder, för vi har inte haft så väldigt många soldagar här i söder.
Göktytan fångade du bra här. Jag tror jag har sett en sån en gång.
Ha det gott1 Kram Pia

Klas sa...

Cool fågel väl fångad. Misstänker att de inte så ofta i bildform fastnar i våra kameror. Jag har i alla fall aldrig sett någon men vandrar inte s å tidigt omkring i skogarna heller. I alla fall trevligt att få ta del av din text&bild.
/ Deerhunter

Nattugglans Foto sa...

Härlig berättelse med fina bilder till.Har aldrig sett denna fågel.Spännande att hitta deras boplats också.
//Kicki