söndag 19 maj 2013

I maklig takt

Det är ngt särskilt med våren och den ljuva grönskan som färgar  alla gläntor och djupa dalar med skira gröna björklöv. Det lockar till naturliv och upplevelser så snart det beger sig.
Hoppfull och glad vandrar jag mina  slingrande stigar och önskar att en sällsynt rar liten fågel kunde uppenbara sig med ett kort läte för att meddela  - här är jag! I mina drömmar finns många bevingade arter som jag ännu inte sett, men hoppas nångång få uppleva irl, kanske sittande på en gren, eller på ängen, kanske på våtmarkerna osv. Men jag får ta det i maklig takt och "beta" av några varje år och gläds åt alla nykomlingar i "krysslistan". Förresten, tänk om man fick uppleva allt på en gång eller under en kort tid, vad hade vi då att se framemot? Nej, bäst att ta det i maklig takt och hinna leva med  i vårens  fagra tid!

Min senaste observation fick mig att reflektera över detta, när  min blick plötsligt fångas av ett vackert glimmande orange ljus som speglas i björkskogen rätt nära mitt hem. Jag spejar lite grann och "färgklicken" sitter kvar, skruvar sig lite oroligt. Där får jag fokus, men nej.. kvistar och grenar skymmer föremålet och det känns trist att inte lyckas få en dokumentation av upptäckten. Lyckligtvis bytte den posé flera gånger och några klick blev  nöjaktiga till slut, innan den försvann in i djupare skog.

Större korsnäbb

Lite kul att få en bild på den korsade näbben.







Vilken lycka att få bjudas på upplevelser i maklig takt!

Må gott!

11 kommentarer:

Lindsjö taxar sa...

Åh vad häftigt och få se en sådan och dessutom fånga den på bild! Grattis!

Fjällripan sa...

Ja tiden får inte gå för fort, för då är ju den ljuvliga sommaren över alldeles för fort...Men så kul att du fick den fågeln på bild! Den har jag aldrig sett :)

Stubbetufsa sa...

Så heldig du er!
Jeg har aldri sett en korsnebb!
Klem fra Nord-Troms!

Ölandsvindar sa...

Hej Bea! Jag såg ett större korsnäbbpar för några veckor sedan. Mer ovanliga än mindre korsnäbb och särskilt här på Öland där vi inte har så mycket skog.KUl att du fick så många fina bilder på den
Kram /Kerstin

Gudrun sa...

Hej Bea!
Den har jag aldrig sett förr. Fin! Det är så härligt med fåglarna, idag såg jag en grågås familj simma i vattnet, tänk att de redan har ungar.
Önskar dig fina dagar.
Kram från mig.

Nattugglans Foto sa...

Vilken härlig liten färgklick och vilken synnerligen mysko men intressant näbb den har.Ingen fågel jag sett men nu förstår jag ju varför den heter korsnäbb ;))
Kram.

Kungsfiskaren sa...

Hej!
Som vanligt så fina bilder och en härlig text. Ja man skall inte stressa med något som är så härligt, skåda fågel är som balsam för själen.
Ha det gott!
/Ingemar

Klas sa...

Cool fågel och som redan sagts mycket illustrativt skildrad näbb. På Naturfotoforum läser jag att mer än 400 arter av fågel siktats innanför landets gränser. För min del betyder det att "krysslistan" inte är i närheten av slutet. Långt ifrån. / Deerhunter

Åsa! sa...

Så roligt att du fick så fina bilder på korsnäbben! Det ska lite tålamod till att fotografera fåglar.

Ha det underbart Bra! // Kram

Viola sa...

En kosrnebb! så herlig da!! og aldeles flotte bilder har du fått på den!! =)

ja det grønnes, her er det kjempegrønt, nesten refleksgrønt iblant synes jeg! et travelt liv for våre venner med vinger, og de med 4bein også, selv for oss 2beinte, hehe! :)

Maiklem fra meg til deg! :)

M sa...

Så kul att du fick den på bild, har jag aldrig sett. Kanske en viss likhet med Tallbiten finns. Att bara strosa runt i naturen och vara DÄR, är ljuvligt men visst är det underbart när tillfälle till förevigande ges.
Må gott,
M