lördag 15 juni 2013

En tid...

Försommaren en underbar tid då allt exploderar av grönska och vacker blomsterfägring. En tid då alla fåglar har så bråttom att ge de nya små liven en god start med näringsrik föda och omsorg. En dag kantas livet av motgångar, någon annan sköter om förstörelse av lilla boet och plundrar innehållet på ägg eller små dunbollar som inte klarar av att fly i trängda lägen.




Lite här och var har vi insett att de nya små liven blev kortvariga av olika anledningar, men med små snabba insatser fortsatte matningen här hos mes-familjen,  trots att hacke opererar i omginingen med bryska tag.
Lite lustigt i sammanhanget att upptäcka när hacke återvänder och ingången är plåtbelagd,  ljudet av hackes tafatta trummande ekar lång väg och inser slutligen sitt till korta kommande i detta fall och tvingas ge upp.


Bilderna får även associera även min bråda tid med lite förändringar i vårt eget bo,  insatser som  kräver sin tid med engagemang. Men... snart blir  det  tid över att lukta på blommor och blad,  njuta av alla bevingade vänners omsorg och dito bekymmer med sitt lilla bo och  stundom får  fäkta för  intrång i familjens leverne i jakten på föda av bevingade "mat-jägare".




Vilken fin tid trots alla små och stora bekymmer i det  vardagliga  livet för oss alla.

Ha det gott mina läsare!



8 kommentarer:

Mian sa...

Vad bra att ni kunde göra en så snabb insats för fågelfamiljen!

strandskatan sa...

Ja... naturen är grym ibland... hos mig plundrade en söta ekkore... :(
Men många fåglar klarade sig ändå och nu en duvfamilj ska ha ungar :)
Hälsningar Halina

tobias sa...

Fina bilder!

Lasse sa...

Ja, jag säger då det...dessa stygga hackspettar...Har samma sak här hos mig men i vinter har de klarat sig bättre plus att jag satt upp 4 nya holkar så hackspetten (arna) har kanske inte hunnit med :-)))
Eller så är de bara snälla och låter mina holkar vara ifred eftersom hackspettarna får mat hela tiden :-)
Ha en fin helg fortsatt!

Karin Fransson sa...

Fin renovering av fågelholken. Lättare o snabbare än att renovera det egna huset:)

M sa...

God afton,
så bra att ni kunde få dit en skyddsplåt. Helt klart är det svårt att få tiden att räcka till nu.
Fina inlägg har du gjort som jag inte hunnit med.
Så söta de är dunbollarna en kull har vi sett men på riktigt långt håll.
Allt gott
Monica

Mian sa...

Vi matar hackspettarna med matfett just nu. De proppar hela näbbet fullt och flyger i skytteltrafik fram och tillbaka till de tiggande ungarna i boet.
Låt se om ungarna dyker upp i trädgården sen.

Nitas sa...

Lite ledsamt är det allt då man ser men naturen är grym ibland , men plåten det var enormt bra , kom på att jag ska nog se över mina holkar imorgon // kramar