söndag 16 juni 2013

Lyssna och lära

Efter alla vackra dagar faller  äntligen ett välbehövligt  regn. Fåglarna verkar ändå gilla läget, trots gråa moln på himlen sjunger  ändå fåglarna sina strofer och gnolar sina melodier om kvällen. Myggen gör skogsvandringarna lite odräglig för tillfället för min del, men i gengäld  ger det mat för fåglarna som i dagsläget har en massa små ungar att mata och ha omsorg om.

Att lyssna på fåglar tycker väl de flesta om, men att kunna med sången identifiera fågeln kan ibland upplevas lite svårt och knepigt, ifall att man inte har alla arterna på sitt kunskapsregister redan. Nåväl, man kan inte lära alla arternas sång på en sommar, får ha som motto: åtminstone ett par arter per sommar är gott nog.
Den senaste tiden har en högljudd fågel sjungit i träden här hemmavid, morgon som kväll. Hmm... verkar lite konstigt, stor eller liten fågel, marknivå eller högt bland trädkronorna? Ja, till slut blev den upptäckt med kikare och jag förundrades verkligen, en liten fågel med många melodier - Härmsångaren. Tyvärr, har jag endast en dålig bild och får vänta på lite bättre väder för dokumentation. Trevligt att lyssna och lära!

I medlet av maj kom Bergfinkarna på genomresa, det var en enormt stor kör som väste sina melodier (för sång är det väl inte...eller ? ) i en gran/tallskog.  Verkligen lite knepigt  att upptäcka de väl kamouflerade ryggfjädrarna som smälte väl in bland de mossiga grenarna. Nåväl, inte så krångligt att lära detta läte, men väl värd att lyssna på hela stora kören - för våren var på gång och naturen levde upp. Enstaka par verkar ändå stanna här efter en upptäckt i veckan som gick.





Lära kan vi också av lilla talltitan som verkar lycklig av sin lilla matbit och har inga större bekymmer.


Hoppas alla har en fin midsommarvecka!

9 kommentarer:

Solglitter sa...

Oj så vacker den var...Bergfinken... den har jag aldrig sett tidigare.
Men fågelkvitter har jag hört och några har jag lärt mig identifiera.
Nu när vi var i Hjo var det väldigt mycket småfåglar omkring oss oss alla kvitterade och bjöd oss på sin vackra sång. Ibland tänker jag hur jag skulle kunna känna glädje utan fågelkvitter...det är väldigt njutbart för mig.
Ha det gott vännen och tack för intressant och vacker läsning och bilder.

Nattugglans Foto sa...

Härligt berättat.Jadu det där med att identifiera fåglar på sin sång.Ännu en svår lära förutom att lära sig identifiera dom på deras utseende.Men väldigt kul.
Fina bilder till din berättelse.Trevlig midsommar.
Kram Kicki

Mian sa...

Bastardnäkterhal och gulsångare är gamla/tidigare namn på härmsångaren.
Marig att få bild på denna härliga sångare.
Finfina bilder du tagit på bergfinken!

Åsa sa...

Det där med att lära ett par fågelläten per år var ett bra motto! Jag är urusel på fågelläten så här kan det bara bli bättre.

Ha det gott Bea! // Kram

tobias sa...

Första gången jag såg bergfink trodde jag de hade flugit fel. att de hörde hemma nån annanstans i världen. Att få lära sej nya arter till utseende och läte kan vara spännande. Nu är mitt fågelminne ganska outvecklat, endel saker försvinner medans andra fastnar. Jag är glad ändå, även om jag inte känner till så möe så går det lika bra att njuta ändå.

Fjällripan sa...

Jättefina bilder på fåglarna! Det är så roligt när man lär sej nya fågelläten efterhand :)

Trevlig midsommarvecka på dej med !

Klas sa...

Tänk så fint ljus det alltid tycks bli i tallskogen. En ynnest att fotografera djur i den miljön och jag tycker att din sista bergfink är riktigt fin.
/ Deerhunter

M sa...

jättefina bilder och jag förstår att den var svår att urskilja, den smälter verkligen in bra i miljön.
Är dålig på att höra skillnad på sången får lita på ögonen.
Ha en fin Midsommarhelg.
M

Solglitter sa...

Tassar in igen för att önska dig en riktigt trevlig midsommar :)
Kram Lollo