fredag 5 juli 2013

Inpå knuten

Här blev det ett litet uppehåll av anledningar. Ibland går allt annat före såna banala ting som att bloggas. Men hoppas det mesta börjar bli  klart av hemma-fix och jag kan ägna mig åt andra trevliga ting som fåglar och vacker natur. Nåväl, någon kort session har det dock blivit för avkopplingens skull som är nog så viktig för att tanka ny energi.

Inpå knuten har vi dock flera trevliga iakttagelser av bo-byggare som dock kanske valt boplatsen   aningen för nära oss pga av vårt närmaste störande beteende med alla ovanligt många "spring i dörren" i sommar. Svalor och alla andra småfåglar är förvisso välkomna och vi gläds med deras flitiga insats för bo-bygget och hanens trofasta vakttjänst på brandstegen. Men, när det blev en daglig ritual för svalan med mottot - anfall är bästa försvar, var det inte längre särskilt skojigt och frisyren rufsades om redan vid en kort tripp för att dumpa soppåsen.
Bäst att förebygga och skärmmössan togs till heders vid alla utevistelser och  den fick bli en liten sköld för att inte hårtofsarna och frisyren skulle derformeras. Nu är ungarna ute och fortfarande kommer den vakthavande svalan och tjuvnyps...fniss..

Inpå knuten har också en mera lågmäld fågel Grå flugsnapparen valt en öppen boplats, mitt i vedtraven och bra med utsikten över våra förehavanden. Denna vakt har ett mera väsande läte och oroas över min vistelse vid klädvindan för att hänga tvättade sommarkläder och det är väl  försvarbart att hålla efter smutstvätten sommartid!?


Lite längre bort i vedtraven blev Koltrastens bo upptäckt i samband med gräsröjning, oj, oj... nu var goda råd dyra för att dölja boets synlighet och rädda äggen från glupska hackspett ungar som hade just precis kommit ur sitt bo. Ja, inpå knuten har det varit trångbott i sommar och lyckligtvis ser jag Koltrastparet matar sina ungar och lyckan är gjord. (Inga bilder)

Ett par korta turer med båt kunde även noteras ute på de små holmarna   härskade  Havsörnarna (två) spanande på  byte i kvällningen och såg framemot kvällens  skrovmål och måsarna gjorde alla former av piruetter för att störa deras närvaro. Ja, inte är det lätt i fågelvärlden heller! I


Men naturen är ju vacker över den solbelyst klippa om man vänder på blicken.

Ha ett trevligt veckoslut!

10 kommentarer:

ormbunke sa...

Så fint att komma nära fåglarna trots lite anfall från fågelmammorna. Måsar kan va rätt otrevliga.
Jag väntar med spänning på att den rosa vallmon skall slå ut. Det är rätt stora knoppar nu. Nu skall det komma riktig sommarvärme i helgen. Vi har haft en lång period med regn nu.Jag önskar att jag kunde fånga fåglarna på bild. De hinner lyfta innan jag fått upp kameran. Ha de gott och kramar från mig.

Solglitter sa...

Vilken rikedom med alla fåglar som hörs och syns runt omkring oss. Du ha ett bättre kunnande än vad jag har märker jag och det måste vara väldigt roligt.
Jag känner endast igen de vanligaste arterna, men njuter av fåglarna omkring mig ändå...och fågelkvitter är väl något som det är svårt att klara sig utan :)
Jättefina bilder har du lyckats ta!
Ha det gott i sommaren
Kram Lollo

Fjällripan sa...

Härliga bilder på fåglarna! och kul att se dej igen :))

Lindsjö taxar sa...

Det är ju så ibland, jag har inte tid att fotografera eller blogga varje dag heller, det ska ju inte vara tvång då är det inget kul.
Men uppskattar att du är tillbaka

ZielonaMila sa...

Great post, fantastic photos:) Greetings

Klas sa...

Kolossalt vilket fågelliv du fått nära inpå. Hade inte en susning om att svalor kunde bli så aggressiva. Men kommer man nära boet gäller väl detta för de flesta arter, kan jag tänka. Jag välkomnar mer fågelbobyggande hemma. Men tre katter sätter P för det.
/ Deerhunter

Åsa sa...

Vilket djurliv ni har där hemma i trädgården! Visst är det underbart med sommar... // Kram

Karin Fransson sa...

Vilken dramatisk vardag! Kul att få ta del av den.

Nitas sa...

Så härligt fågelliv inpå knuten :) Fast mina ungdomar skulle nog inte gilla att få sin "stylade frisyr" förstörd då dom kommer ut hihi // Kramar

ZielonaMila sa...

Beautiful photos, fantastic post:) Greetings