fredag 30 augusti 2013

Alla dessa små

Oj, vilken fin augusti månad  vi haft med sol, värme och skön tillvaro, ingen tid för oväsentligheter när naturen och tillvaron bjuder på fina upplevelser och utevistelser. Tidiga  morgnar ut i friska luften för att få ta del av fåglarnas yrvakna iver att söka föda på alla möjliga tänkbara sätt.

Hackspetten trummar på i den grånade stammen i jakten på ngn larv, tranorna hör mina rasslande steg i gruset, som på given signal trumpetar  de högt och ljudligt,  det ekar långt ut över åkern och till slut blir spänningen för stor och tunga vinglag lyfter för att slippa träffa morgonflanören. Talgoxen och blåmesarna är livligare än tidigare i sommar, kanske kan det tolkas att hösten närmar sig, hör ett lågmält visslande ljud och visst, Trädkryparen med familj härskar i granarna och ungarna kivas lite grann om  de små fynden mellan barkflisorna. Kungsfågeln är pigg och vaken, flaxar med lätta och snabba vingslag från gren till gren, liten och söt som den är, men väldigt svår att dokumentera med en hyfsad bild.

Hoppsan.... ett högt skränande  ljud utbrister och Nötskrikorna försvinner snabbt utom synhåll. Koltrastarna rensar hallonbuskarna på bär och tjattrar sina toner i förnöjsam stil när ngt sött och gott vankas i naturen. Kanske blev dom lite besvikna  på årets tillgång av rönnbär eftersom den närapå uteblev, men häggbären var dess godare.

Nej, det verkar precis som om det håller på att bli höst! Hemmavid har stora fågelflockar av Duvor, Grönfinkar, Bofinkar, Grönsiskor (säkert ett hundratal), en del flyttfåglar och förvisso stannfåglar också, men stubbåkern intill blev som ett dukat bord för hungriga små magar. Fantastiskt vilken aktivitet från morgon till kväll   och man kan se deras rörelse i takt med solen, flockarna byter  plats vartefter solen ändras under dagen. Alla älskar tydligen sol, stora som små! Men tyvärr, allt är inte bara solskenshistoria, ty några (hökar) tänker - bäst att utnyttja tillfället och gör sina dagliga räder för att få ett eller flera byten från åkerns matgäster. Drama kan ses ideligen, men så länge svalorna finns kvar verkar dom hålla bästa utsikten för ev hotande faror och utbrister ett frenetiskt.. tiditidi.. och alla dessa små lyfter från marken med ett brus av vingslag, upp i närmaste träd och till och med vår vovve har lärt sig ljudets varningsläte och sätter igång med en serie-skällning.

Lite tragiskt att vårt fönster blir många småfåglars öde i panikflykten, men denna lilla krabat fick vila upp i blomkrukan efter kollisionen och kunde återförenas med skaran av fåglar.

En liten bråkdel av fågelflockarna.

Höken (sparvhök eller duvhök??) landade precis lagom och helt oväntat för min del och blev ganska omgående attackerad av svalornas tappra beteende och fick ge upp i hopp om matlycka.

Vippar med stjärtfjädrarna för att värja sig mot flygande hotet - svalorna.


Återkommer dock på nytt och på nytt....


Ja, alla dessa små behöver visst mat, men nu undrar jag - alla dessa grönfinkar som finns här i min omgivning för tillfället, förväntas de få solrosfrön till vinterns vid mina matningar så  får jag beställa med hemkörning av solrosfrön...fniss....

Ha en trevlig helg!

8 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Så fina fågelbilder igen från dig .Naturupplevelser av stora mått .Kanske man får gratulera i efterskott läste ditt namn på tidningen en dag .Trevlig helg ,nette

Lotta sa...

Du fotar sååå fint!
Här har vi massor av tranor och gäss nu och för några dagar sen såg jag en sparvhök som tog en liten fågel som satt i rapsen alldeles framför mig....
Ha en skön helg.
Kram Lotta

Viola sa...

Hauken er vakker og du har noen flotte bilder, så skarpe! men ikke vet jeg om det er spurvehauk eller duehauk.. ;)

det var mange grønnfinker! du får nok kjøre hjem lass med solsikkdfrø ja..!
;D

Klem fra meg! :)

Mimmi sa...

Woow .. woow .. vilka bilder du fick på höken:) jag inte kan jag se heller om det är en Duv eller sparv hök ..men jag lutar åt Duvhök.
Här går det åt minst 5 säckar med solros frö ,så vi får köra i flerar omgångar och hämta hem..men det går bra..för den ena dagen har en affär extrapris på dom..sen nästa vecka en annan affär:)
ha det så gott:) kramizz:)

M sa...

Åh, så fina bilder och trevlig text som vanligt. Den första bilden faller jag för direkt, så läckert ljus och fina färger. Hösten närmar sig och inte har jag något emot det. Varje årstid har sin egen tjusning.
Allt gott
M

Mimmi sa...

Hej igen :)
Ja det är fint på hösten .men jag vill fortfarande ha lite sommar;)
kramizz:)

Fjällripan sa...

Så fina fågelbilder och så roligt med sånt varierat besök i din trädgård! :)

Klas sa...

Fotografiskt börjar för min del årets absolut bästa tid nu. Som du skriver fylld med stora gäng småfågel, ibland med en eller annan rovfågel i följe. På däggdjursidan är det oxå full rulle, härligt! Tur att det finns många fina människor som hjälper skadade djur ta igen sig. Ljuset i tre första hökbilderna är läckert och jag tar vara på dina iaktagelser om solens påverkan på flocken.
/ Deerhunter