fredag 2 augusti 2013

Bekräftat

Tänk om det är verklighet, att mina observationer är  en häckningsplats för Bivråken. Längs skogsvägen som jag vandrat så många gånger förr, steg som ackompanjeras med fågelsång från granskogen och de egna tankarna som sällskap. Naturen bjuder på stilla morgnar, det är  ngt som gör stämningen så speciell i ottan, kanske är det att få   dela småfåglarnas febrila sökandet efter mat, en liten spindel, larv eller ett litet frö från åkern som får bli frukost till de små liven. Alla dessa turer som bjudit på ett och annat i fågelvärlden, men denna morgon fick jag höra ngt särskilt, ett varnande läte och plötsligt en Bivråk i flykten, ett par steg till och den andra upp i det blå....! Det gjorde mig lite undrande och skogsvägen blev alltmer intressant på ett par vingslag och på den vägen är det!

Nu fick jag dock bekräftat av experter som besökte platsen, att Bivråken har sin häckningsplats i mina trakter. Kan inte förneka att det känns lite extra trevligt - faktiskt!








Hoppas den finner tillräckligt med mat till ungarna!


Trevlig helg!


7 kommentarer:

Lasse sa...

Grattis ! Här blir det fina bilder :-)

Nette Cecilia sa...

Så kul med häckande fåglar ,alltid en uppmuntran för fågelvänner ,kram ,trevlig helg ,Nette

Lindsjö taxar sa...

Va kul!
Fina bilder det blev!

Klas sa...

Hoppas du orkar upp i ottan flera ggr och kan servera oss fler bilder på bivråk. Jag har bara hittat (till synes)övergivna rovfågelbon. En dröm för en naturfotograf om det går att komma till ett aktivt bo utan att störa.
/ Deerhunter

Mimmi sa...

OJOJ vilken lycka att få ha dom så nära:) Hoppas nu att de får vara kvar och återkommer varje vår nu :)
Härliga vackra bilder som du har fått på dom :)
kramizz:)

Kungsfiskaren sa...

Grattis, grattis!
Så spännande och framförallt så bra och trevligt för bivråkarna. Det är ju en lite udda vråk som inte är så vanlig i alla fall inte hos mig. Bilderna på bivråken är ju super. Jag har faktiskt varit med och hittat en häckning av röd glada i Bohuslän iår. Det är första gången på 140år som arten häckar i landskapet :)
Ha en fin fortsättning på veckan
Kram
/Ingemar

Mian sa...

Jag har faktiskt inte sett en enda bivråk i sommar. Lär kanske se någon snart när det blir flyttid...