lördag 7 september 2013

Det känns ....

... att hösten är ett faktum. Marken klädes i den murriga eller guldgula tonen som jag är så oerhört fascinerad utav. Solen väcker dagen med ett svagt ljus över åkrar och ängar i tidig morgontimma och sveper bort daggen med sina värmande strålar och bjuder på en otroligt vacker naturupplevelse.

Höstens färg är varm, den sticker inte ut på ngt sätt, smälter in i skogsbrynet och de nyskördade åkrarna fångas av den  mjuka och varsamma färgnyansen som morgonsolen strör ut över stubb-åkern. Fåglarna har en ännu större chans att gömmas  i den brungula åkern  och gör snabbt sina nedslag, fyller näbben med ngt kvarlämnat korn och ändrar snart sin position för att undkomma faror ovanifrån.


För ett ögonblick får jag annat att fundera över, vem sveper på låg höjd över fältet, smidigt och lätt och drar bortåt för att undkomma min påflugenhet med kameran? Men lika vackert och samstämt  i färgerna som beskrivningen ovan. Hösten är ändå en fin tid.


Nu samlas  stora flockar med fåglar,  sjunger några strofer och ett - hejdå. Visst, det är lite vemodigt, men väl unnade att lämna vår kommande  kalla nord, vi får hoppas på en ny vår och små "dunbollar" som tar sina första vingslag i vår värld nästa år igen.


Men hösten kan också vara länge och den visar sig faktiskt från sin allra bästa sida just nu.  Bilderna nedan ger en liten sommarkänsla trots allt! Fånga den fina  dagen i ängsmarkerna - tänkte säkert Fasantuppen idag och travade på  i klöverängen.




Hoppas även ni läsare får njuta av fina höstdagar!


9 kommentarer:

Mian sa...

Lite sorgligt med höst, men jisses vilken sommar vi har haft här. Och värmen har ju fortsatt in i september.
Finfina bilder här som vanligt.
Nu ska jag läsa tillbaka på din blogg så att jag kommer ikapp.
Ha det så bra tills dess att jag tittar in här igen.

Klas sa...

Olycksbådande den där silhuetten som sveper in över fälten från ovan. Hösten har många fördelar och du visar i dina bilder upp det fina ljuset, färgerna och viltrörelser i stort och smått. En underbar tid som väntar på sina fotografer.
/ Deerhunter

Mimmi sa...

Helt otroligt vilka bilder du har här:) Jag kan inte ens välja någon favorit .för de alla är ju så himla fina :)
Och En Vacker Fasan fick du också :)
kram:)

Fjällripan sa...

Härliga bilder och fin beskrivning av hösten! Å vilket fint besök av den vackra fasanen!

M sa...

Imponerande collage av hösten och visst är det en underbar tid.Fasanen är verkligen ståtligt vacker.
Allt gott
M

Anki sa...

Tack Bea... tack för din kommentar hos mig och stort tack för att du visar dina vackra bilder för oss alla. Hösten är min favoritårstid... älskar de mjuka färgerna, de svala nätterna och den klara luften (som förhoppningsvis kommer :))
Kram

Solglitter sa...

Njuter som alltid av dina vackra bilder och visst har naturen klätt sig i nya nyanser...det är så vackert det med och lugnande på nåt sätt med dessa lite mattare och murrigare färger!

Ha det fortsatt gott vännen
Kram Lollo

Lindsjö taxar sa...

Vackra bilder, ännu har vi inte fullt med höstfärger hos oss

Karin Fransson sa...

Åh, så vackra bilder och så fint du beskriver hösten. Känner nästan att jag kan försonas med att sommaren är slut.
Kram