fredag 18 oktober 2013

Färgpaletten

Marken är täckt av ett lätt  snöpuder  i ottan, solens strålar värmer inte nämnvärt mera,  det andas höst. Avklädda trädkronor med endast några gula löv som glänser likt "guldpengar" i kvällssolen, ett flertal svanar simmar fortfarande i fjärden och möter min blick, lite eftertänksamt betraktande och bevakar varje rörelse  och steg jag tar,  bister och kall  känns plötsligt nordanvinden kring min  kind och  bara händer, det går mot en ny vinter och vilken lycka att få uppleva alla dessa vackra årstidsväxlingar.

Höstens färgpalett är snart förgången, men ack så vackert vi fick uppleva. Jordnära färger, mjuka toner, varma speglingar  och alla löven i   färgsprakande salut. Fascinerade årstid med en lätt känsla av vemod, ett litet avsked till vår fina årstid med fågelsång, locktoner, dofter, sommarregn och blåklockorna i dikesrenen. Nu får jag gömma min färgpalett i minnet, drömma om en ny vår med nya fångande ögonblick. Tills dess får jag andas den friska luften vi har i senhösten och njuta av  årstidens lugna tempo.



Gulsparv
En ny vår får vi åter möta dessa två Svarhakedoppingar och njuta av deras vackra  fjäderdräkt på ett vackert vattenblänk.

Svarhakedopping

Ser framemot ett par fina dagar med en stor sol och vackra höstspeglingar.

En trevlig helg till er alla!

5 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

härliga höstbilder ,trevlig helg ,Nette

Lindsjö taxar sa...

Så fina bilder du visar! SNyggt!

Viola sa...

Skjønne høstlige bilder! :)
JA! DET er vemodig, at fuglene forlater oss! det og at mange firbeinte kanskje blir gående ute i kulda uten å finne hjem.. og de forfrosne fuglene som av en eller annen grunn ikke kommer seg fort nok av sted..

hei og hopp, her kom jeg innom -
etter en laaang pause! :)

Klem fra meg! :)

Nitas sa...

Så vackra bilder // trevlig helg på dig med // Kramar från Anita

Mina fotostunder sa...

Vackra bilder med underbara färger!