söndag 20 oktober 2013

Min näsa förbi

Underbar morgon, solen har just precis nått över trädtopparna, det är frostnupet och   friskt i naturen. Dagen får börja med en långpromenad och rustar mig med varma kläder och vantar på händerna. Kameran, ja kanske den får hänga med i ryggsäcken även idag, men sannolikheten att träffa på ngt är väl obefintlig eftersom nästan alla fåglar farit redan, men vem vet! Vandrar iväg med raska steg, ovanligt bekvämt med båda händerna fria för taktfasta rörelser under promenaden.

Mina steg rasslar till i gruset, torrt och hårt, bredvid mig flyger mesar som om de förväntar sig att en näve frön skall strös ut när som helst. Plötsligt flaxar det till, en  Järpe som satt på vägkanten tar sin  tillflykt in i en liten gran. Det kittlar till i kamerafingret, men förståndet säger - den är på väg bort i  skogen redan, låt den bli kvar i  ryggsäcken!

Fortsätter ett bra tag, plötsligt har jag små vita dunbollar med långa stjärtar hängande i flera björkar intill mig med lågmälda läten,   nämligen Stjärtmesarna, kanske ett tiotal. Men nu måste jag chansa, få en hygglig bild på de snabba individerna som inte sitter stilla särskilt länge. Fumlar med kameran i brådskan och flocken hann förflytta sig en bit bort, det går fort, alltför fort. Det här är andra gången i höst som jag ser dessa små och naturligtvis drar dom min näsa förbi, utan att jag får en hygglig dokumentation. Så förargligt!

Lite besviken på tillfället fortsätter jag min vandring i mina egna tankars värld och se där, ännu en Järpe som flaxar lätt och ledigt in bland grankvistarna, med  väl kamouflerad fjäderdräkt har jag inte en chans att upptäcka den bland mossa och sten.

Men egentligen har jag det ändå bra, kan ta mig ut i det vackra vädret, andas frisk luft och bara njuta av stillheten och lugnet som råder och ingen säger hur jag bör göra i denna stund,  vad gör det då om några "godbitar " drar min näsa förbi, får gläds åt de små liven som har bara ett för tillfället, att finna mat för dagen och under tiden kan roa och underhålla  en morgon flanör.

Men dagen var inte slut ännu, blev tvungen att göra en liten tur och den gav mig verklig utdelning! Jag som länge hoppats på en uggla av ngt slag skulle korsa min väg. Nu fick jag upptäcka  två Hökugglor inom loppet av en minut. Väl hemma och glad i hågen laddar jag ner mina bilder och här varsågoda, åtminstone jag blev nöjd! Idag fick jag äntligen träffa ugglan!
 






Kan väl säga att den formligen landade på min näsa till slut och vacker är den!

Ha en fin vecka alla läsare!

11 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Så fint foto du fick på den kram Nette

Monica Ståhlberg sa...

Vacker uggla! Jag har aldrig sett en hökuggla i naturen.

Klas sa...

Fångad i vackert ljus verkar den ju ganska bekväm i din närvaro. En fågel vi nog är många som vill få tillfälle att någon gång själva få landa. Underbart grym ansiktsteckning.
/ Deerhunter

Mimmi sa...

Herregud vilka bilder!! Woow ..och vilka skönheter du fick på bild ..Jag är mycket mycket avundsjuk dig just nu ;)
Men som tur 'r så kan jag nu istället njuta av dina underbara vackra bilder här :)
kram :)

Lasse sa...

En sån fågel vill jag också skall landa på näsan :-) Grattis till fina bilder och naturupplevelser. Du skriver så fint Bea!

Solglitter sa...

Ååå så vackert och vilken tursam fullträff, detta foto!!
Ha det så gott
Kram Lollo

Lindsjö taxar sa...

Superhäftiga bilder, en uggla önskar jag mig med på bild!! Grattis!

Hilda R.B sa...

Nydelig ugle og fortellingen din var kjempefin.
Ønsker deg en fin høst videre.
Fra Hilda

Ölandsvindar sa...

Ojoj! Hökuggla och järpe, det har jag letat efter i timtal de sällsynta gånger som de har setts här. Det är verkligen riktiga rariteter på den här ön. Förra veckan hade någon sett en tofsmes och det är också jätteovanligt. Den kom tillsammans med en flock kungsfåglar.
Kram /Kerstin

Maria Thorbjörnsson sa...

Hejsan svejsan..åter i bloggvärlden

Anna Jonsson sa...

hej bea <3

ljuvliga bilder och text som alltid i dina inlägg <3 och jag kan bara hålla med...<3 underbart och njutningsfullt, och att man får se det vackra av varje årstid <3

vad fin ugglan är <3 det är inte alltid man lyckas få dem på bild.
varm kram