tisdag 12 november 2013

Eftersläntrare

Gårdagen med sol och vacker rimfrost "målade" naturen i dämpade färger som värmer mitt sinne. Tiden på året berättar  om att snart är det stora grå överhängande och varje dag som några bleka solstrålar orkar svepa över skog och mark är en ynnest. Får lov att fånga detta vackra och gör min dag på bästa sätt.

Morgonen var oerhört vacker, varje strå var frostat, likaså varenda gren med sockerkrispiga kristaller och plötsligt ser jag de pepparkaksbruna Rådjuren bakom det glesa buskaget. Månne jag kan göra mig lite osynlig och söka mig på en bättre fokuseringsplats. Rådjuren står blickstilla, betraktar mitt tilltag bestämt och avvaktande, närmar mig sakta, sakta, vackra ögon dom har och nosen är våt av de frostiga klöverbladen som precis just blev en munsbit, men ack...nej, i blixtens hastighet vände de mig ryggen och endast den vita svansföringen blev synlig i skogsridån. Under tiden  min lilla spaning pågick, passerade ett tiotal svanar med tungt fladdrande vingslag  över den blå himlen och jag tänkte: Hur långt månne de vingarna bär?

Vem vet, kanske fanns dom här i mängden  av Svanar som  rastade här på  åkern som  jag senare på dagen passerade  och  upptäckte eftersläntraren, nämligen en ung Trana som tydligen slagit följe med svanarna. Undrar om de har samma mål, eller blir Tranan tvungen att färdas ensam en bit för att finna sin Tran-familj? Hur som helst skilde den ur mängden och får hoppas den kommer tillrätta i sammanhanget.



Nej, idag är det verkligen det stora grå,regn och grått,  lite dystert men vilken tur att vi fångade gårdagen!

Triss i grått



Hoppas alla får en fin dag!


5 kommentarer:

Ölandsvindar sa...

Kul med tranan som slagit följe med svanarna. Förra vintern hade vi en kanadagås som såg ut att ha adopterats av ett svanpar. De höll ihop hela vintern.
Kram /Kerstin

Kristina sa...

Hoppas den klarar sig! Verkar vara en ungfågel.. Du är bra på fågelfoto. Många fina fågelbilder härinne!

Lindsjö taxar sa...

Tänk att de kan samsas så, fint fångat.

tobias sa...

Man får hoppas att tranan hittar sina artfränder, Ser ut som en härlig soldag som man är glad att man tog vara på när vädret inte är så fint dagen efter. Ha en fin fortsatt vecka.

Solglitter sa...

Tänker ofta på hur de kan hitta varann och om det händer att de flyger fel....helt fantastiskt att fåglar navigerar och flyger så långt!
Vackra bilder i hösttoner :)
Ha det gott
Kram Lollo