fredag 8 november 2013

Ny fas

Korta dagar, regntung himmel  och blött  i naturen, inte det väder som lockar till morgonpromenad  precis, men med friskt humör  och stövlarna på, är naturen ändå en källa till välbefinnande trots att solen inte skiner. Doften av jord, blöta vattendrag och drypande våta träd blir turen en form av "naturdusch". Passar på att förena nytta med nöje och samlar på mig en del naturmaterial som får bli stoffet till mina kreativa stunder när höstmörkret blir allt tätare och omsluter oss ett bra tag till.
Trots att det  är så oerhört grått, kan jag urskilja en flock Gråsiskor som snabbt förflyttar sig mellan björkarna i hopp om att det fanns något ätbart på grenarna, men lika elegant som de kom, försvann de vidare ur min åsyn. Några Nötskrikor väsnas och flyr till granarna intill. Egentligen är de riktigt vackra med de färggranna blå vingfjädrarna. Varför ser man inte dom på sommaren och alla andra stannfåglarn som verkar återvända  med höstvindarna till gårdsmatningarna?

Nu när alla flyttfåglarna har vänt oss ryggen får vi roa oss på bästa sätt , bläddra i arkivet, rensa bort onödigt bildmaterial,  drömma oss tillbaka, men tonen  glömmer vi aldrig och  höstfärgerna.





Nåväl,  efter "duschen" är  det i alla fall gott att ta sig an övriga sysslor för dagen. Årstiden väcker en ny fas i min vardag och de kreativa stunderna är en del av min  livskvalitet.

 En trevlig helg till er alla!

Psst...  kan man tänka sig, har gjort 300 inlägg och detta 301:a! 


11 kommentarer:

Fjällripan sa...

Vilka underbara bilder på rödhaken! och naturen är den bästa för att fylla på med energi och rensa sinnet. Trevlig helg på dej med :))

Lindsjö taxar sa...

Härliga bilder....ja inte blir det så mycket foto i veckan då man alltid kommer hem i mörker.
Trevlig helg!

Lotta sa...

Jag njuter verkligen av att titta på dina fina bilder!!! och visst är det höstigt nu..ja nästan vinter men det är mysigt och man får vara inne med gott samvete, tända ljus och varva ner lite!
Önskar dig en riktigt lugn och skön helg.
Kram Lotta

Nette Cecilia sa...

Tänk vilken fin mannekäng du har som visar alla sidor .Ja det är bara att köra på ,trevlig helg ,Nette

strandskatan sa...

Vilka underbara bilder!
Fina mjuka varma färger som jag blir glad av :)
Ha det gott
Halina

Maja sa...

Fin fina bilder på rödhaken! Kanske du visar sen vad du hittat på av det du hämtat i naturen!? :)
Ha en fortsatt fin helg!
Kram Maja

M sa...

Ljuvligt vackert ljus i dessa fina bilder. Festligt avslut med den sista med ryggen mot. Håller precis på att rensa bland ett alltför stort bildmaterial. Nu får det bli att rensa direkt lätta att säga men svårt att göra.
Allt gott
M

Viola sa...

Åååå der er lille vennen min, Rødstrupen! :) for noen fortryllende vakre bilder du har tatt av den! og nydelige bakgrunnsfarger! :)

Ønsker deg en god søndag med klem fra meg! :)

Hilda R.B sa...

ÅÅÅ for noen fine bilder!!!!
Dette er nok favorittene i hagen vår.
Ønsker deg en fin uke.
Fra Hilda

Karin Fransson sa...

Så söt den är!
Jag har köpt fyra säckar med olika fågelfröer nu så matningen har kommit igång. Nötskrikan är verkligen vacker och väldigt glupsk! Hos mig ser jag den året om.
Kram

Monica Ståhlberg sa...

Rödhaken är så vacker, en av mina favoriter :)