måndag 27 januari 2014

Gårdskryss och tillbakablick

Upp och hoppa, bäst att fånga dagen! Ingen tid att förlora när  ljuset så sakteliga återvänder, trots att helgen inte bjöd på det allra bästa vintervädret. Gråa moln  behöver inte hindra vinteraktiviteter och helgen har bjudit på både nyvallade skidor, långpromenader i skogen  och räkna fåglar i trädgården.

För första gången har jag deltagit med min andel fåglar i gårdskrysset. Dessvärre var inte vädret särskilt gynnsamt för alla arterna, antagligen pga av hårda vindar, en del lyste helt och hållet med sin frånvaro.  Exempelvis grönfinkarna var som bortblåsta, likaså svartmesarna, enstaka tofsmesar brukar uppenbara sig någon vinter, men, men... inte nu när det hade varit extra trevligt att få räkna in dom.
Nu har jag många matstationer på gården och därmed blir Blåmesen den som  dominerar rejält hos mig, lite konstigt eftersom Talgoxen verkar leda statistiken som vinterfågel överlag, men säkert i rikt antal på andra platser.
Här är min lista:
1   Havsörn
3   Nötskrikor
5   Talltitor
12  Talgoxar
33  Blåmesar
37  Gulsparvar
8    Pilfinkar
1    Större hackspett
5    Domherrar
1    Sparvhök
Den sistnämnda avslutade faktiskt räkningen drastiskt. Från min position där jag försökte räkna talltitornas antal hörde jag plötsligt ett par kraftiga vinglag och alla småfåglar utbrister i ett varningsläte och tar till flykten. Sparvhöken dyker upp, gör ett nedslag i den täta häcken och med stor möda kravlar sig ur och cirklar iväg bortåt skogen igen. Efteråt lägger sig lugnet och inga fåglar kan ses på ett tag. Idag upprepas samma sak och Nötskrikan sitter och verkar vettskrämd under buskaget.


Med nya friska tag  återvänder Nötskrikan till skogen, styrkt över att ha klarat livet denna gång.


Hur jag än försöker verka hurtfrisk och glad över fina vinterdagar, ville sig inte riktigt dagens skidtur eftersom hård isande vind satte punkt för min färd över öppna vidderna. Den iskalla vinden bevisade att mitt klädval var helt fel och fick abrupt avsluta mitt tappra försök att genomlida motvinden.
Väl hemma kunde jag inte motstå att drömma mig tillbaka i arkivet och fångas av ljus, värme och sköna sommardagar. Tänk... om några månader är vi där!

Hoppas jag har rätt i orienteringen av fågelns namn: Törnsångare. (Rätta om det är fel) Denna lite luriga fågel lyckades  jag  iaktta endast en gång  på min lilla utsiktsplats. Snåriga  buskagen och tät vegetation är bra gömslen och vid mänsklig närvaro håller den  sig väl gömd.







Visst känns det genast lite varmare med dessa brun-toner?

Hoppas alla får en fin fortsättning på veckan!

9 kommentarer:

Lindsjö taxar sa...

Missade ju räkningen i helgen. Men det var inte så välbesökt pga vinden vi hade, kallt var det ju med.
Härliga sommarbilder!
Majsan/

Mian sa...

33 blåmesar - inte illa!

Nitas sa...

Oj jag skulle ju räkna jag med men glömde det totalt . Men häftig lista du fick ihop med både Havsörn och Sparvhök , det var inte illa och så många Blåmesar också :) // Kramar Anita

Monica Ståhlberg sa...

Jag har lämnat in till pihabongaus i tre år...men inte i år för vi hade så lite fåglar tyckte jag. Blåmesar och talgoxar dominerar här också. Idag på förmiddagen var det åtta domherrar här.

Fjällripan sa...

Hade också tänkt räkna, men det blev inte av...

Fina bilder!

Ha en bra dag :))

Klas sa...

Din matstation sticker verkligen ut med havsörnen. För väl att gulsparvarna mår bra hos dig, de har annars ett besvärligt numerärt läge inom landet på senare år. Bara experter kan skilja ärt- och törnsångare åt, tror jag. Jag tror du säkert har rätt. För min del får vintern gärna dröja kvar ett tag till. Ljusa dagar med all nysnö vi fått.
/ Deerhunter

Inger Marie sa...

Det var en flott gjeng du fikk i tellingen:)
Og nydelige bilder du viser:)
Ønsker god helg:))

Lasse sa...

Wow, havsörnar vid matningen, det är ju någt alldeles extra.
Sångarbilderna är lysande. Svårt att sära dem åt. Ha en fin vecka Bea !

Solglitter sa...

Vilken fågel-välgörenhet du bedriver...underbart!!
Vackra bilder som alltid vännen.
Kram Lollo