torsdag 16 januari 2014

Solpelare

Åter en gång upprepas årstidernas växlingar, väntan på vintern, vintersol,  frostiga dagar och sen, ja...våren förstås, men den får vi kanske ha i sikte om ett par månader! Det förstnämnda har vi efter lång och tålmodig väntan fått erfara. Morgonen kunde inte bjuda på ngt  bättre  och vackrare, än den  solpelare som tornade upp över trädtopparna, man kunde nästan ana  solstrålarna  som   avfyrades i glädje över att ljuset återvänder efter en hittills dyster och grå ( läs grön) vinter. Älskar detta ögonblick, när den bleka solen färgar trädens grenar och  trädstammar som vänder sig mot solen och ändrar färg minut efter minut vartefter solen går upp  och dagen  kan till slut visa sig från en klarblå och  oändligt blå himmel. Jag har så många gånger "målat" upp denna bild både i text och för min egen syn, dessa sköna och korta minuter som sveper över horisonten i soluppgången och  fascinerar mig enormt.

  
Det river till i skinnet av kylan, ett  tunt snötäcke  flyger kring mina skor för varje steg jag tar och inget hinder för att ta sig fram, däremot känns det lite ovant och stugvärmen blev helt oväntat lite bekvämare och skönare för ett ögonblick. Skam den som ger sig och får anstränga mig lite för att få fyrbenta vännen intresserad av en tur i det frostiga landskapet. Hinner knappt ut på trappan innan jag kan känna igen mesarnas varningsläten på "stora faran anländer" - Sparvhöken. I ögonvrån ser jag Sparvhöken  göra den traditionella cirkeln och ett typiskt nedslag i äppelträdet, så fräckt framför mina ögon! Den blir omedelbart varse mig och iväg, för att åter göra en  ny räd efter ett tag. Fågellivet handlar också om överlevnad och förstår att det blir några mesar om dagen som följer med den återkommande gästen.




Det är nästan ofattbart hur denna rovfågel kan nästla in sig i det snårigaste buskage i jakten på  sitt byte  och den förskräckte blåmesen gör smidiga snabba svängar med sin betydligt mindre vingbredd och kommer undan i de flesta fall.

Därmed får jag avsluta med ännu en hyllning till vintern med frost som  har format vinterblommorna och naturen är en källa till inspiration på alla sätt. Skönt, vackert och friskt! Kanske även ni läsare får chansen att betrakta en morgon-sol-pelare!


Hoppas ni får fina vinterdagar att njuta av!

Kram

13 kommentarer:

Solglitter sa...

Underbar bilder och ord....och visst njuter man av naturen i sin vackra vinterskrud med frost och snö :)
Nu stundar tider som är bistra för det vilda....hoppas inte vintern blir föör sträng bara.
Trevlig helg
~Lollokram~

strandskatan sa...

Naturen är underbar :)
Vi fick snö i natt... och det snöar! fortfarande :)
Hoppas det kommer vara ett tag...
Älskar ditt fina inlägg, fina ord och bilder, så målerisk att jag nästan känner kylan... ;) Underbart!
Varma hälsningar från söder
Halina

Fjällripan sa...

Så fina bilder! och så härligt att vintern äntligen kom :))

Nitas sa...

OJ så vackert och vilken lyster . Här hemma gäckar även sparvhöken på dom små . Kramar // Anita :)

Nette Cecilia sa...

Såå fina bilder ,kul den första bilden på blåmesen .Men fy för kylan ,trevlig helg ,nette

Hilda R.B sa...

ÅÅåå ja vi venter på vinteren. Nydelige bilder og ord.
Ønsker deg også en riktig fin helg.
Fra Hilda

Klas sa...

Maffig öppningsbild, må jag säga. Solpelare ? Har aldrig tänkt solen som vertikalt lysande. Det måste jag bli bättre på. Oxå jag har fått sparvhök, ännu inte sett den lyckats sno åt sig bytet. Håller på att få grepp om dess sätt att jaga.
/ Deerhunter

Morten Borg sa...

lekre bilder, liker spesielt godt det siste blåmeisbildet

Monica Ståhlberg sa...

Här har vi ovanligt många blåmesar och talgoxar i vinter...och vi har också en sparvhök som slår till då och då. Fina dagar nu, ljuset återvänder äntligen :)

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Vilken fantastisk bild med solpelaren. Något sånt har jag aldrig sett, måste kännas mäktigt!
Så fina foton på de söta små blåmesarna.
Ha det gott. /Ingela

Gunilla sa...

Hej Bea,
Så roligt att du har kommit tillbaka i bloggvärlden.
Vilka fina bilder.

Ha en fin dag

Laila sa...

Så flott bilde av "værsola".

M sa...

Måste ha varit en fantastisk upplevelse att få både se och fota en så här vacker solpelare. Grattis!!! Jättefint inlägg och Visst ger ljuset lite ny energi.
Allt Gott till dig.
M