onsdag 22 januari 2014

Typiskt i januari

Har ni tänkt på att alla årstider har sitt lilla extra av naturupplevelser och iakttagelser? Typiskt för januari då? Kyla och frostigt landskap, det är väl givet i januari och det är så fantastiskt vackert med frostade träd, men bitande kallt! Alla dessa blåa och långa skuggor över fälten är fascinerande och stillheten när inte ens vinden river och sliter i trädkronorna.


Dristade mig idag att söka Tofsmesen i skogen men ack nej, den verkar hålla sig långt borta från mig i vinter (än så länge). I skogen rivs plötsligt tystnaden av en ilsket tjutande  motorsåg och mannen verkar ha väldigt bråttom med avverkningen. Ja, vem kan höra en klent fågelpip i det surret och får ge mig iväg åt annat håll.
Inte heller Svartmesen har visat sitt livstecken och undrar hur det står till med populationen. Söker uppåt de vackra frostiga granarna som solen faktiskt skakat av en del av de små iskristallerna. Får ge mig i jakten på dessa gråa små bevingade vänner idag och hoppas på en ny dag och tills dessa  skall jag valla skidorna.

Hemmavid sitter en stor flock gulsparvar och väntar på ett lägligt nedslag vid matningarna och  visst blir man lite varm inombords att betrakta dessa runda gula dunbollar som ivrigt försöker svänga alla fjädrar mot solen för att möjligtvis  få lite värme av de bleka solstrålarna.


Lite senare på dagen blev jag varse fyra havsörnar i majestätisk posé, men dessvärre på långt håll. De försökte göra livet surt för kråkorna och gjorde sitt bästa för att tillgodose sitt eget matbehov av den ratade fisken som låg kvar på isen. Hunger och behovet av mat är en bister verklighet även för fåglar och kanske kylan sätter allt på prov för överlevnaden.


Januarisolen är ett fantastiskt skådespel minut efter minut ändras färgerna och alltid lika vackert!

Summering av en januari dag:Blå/gul tycker jag är en  typisk  januari dag  - eller hur?
En frisk, härlig och vacker dag till ända och nu till kaffepannan!

Ha det gott alla läsare!

7 kommentarer:

Mina fotostunder sa...

Underbara vinterbilder med frost och fåglar!
Ha det bra!

Nitas sa...

Åhh va häftigt med Havsörnarna och så vackra bilder du alltid lägger ut , så roligt att få se dem :) // Kram Anita

Lindsjö taxar sa...

Vad läckert med havsörnarna. Man brukar ju lägga ut kadaver till dem från t e x viltolyckor.

Fjällripan sa...

Underbara vinterbilder!! och så roligt att du fick se örnarna trots att de var på långt håll :)

Maja sa...

Vackra bilder och gulsparven är verkligen som en dunboll i kylan.:)Häftigt med havsörnarna fast de är långt borta!
Kram Maja

Nette Cecilia sa...

Vackra bilder från vår fina vinter ,kram Nette

Ingela - Mosters Trädgård sa...

När vintern är fin är den verkligen fin :-)
Annars är jag ingen vintermänniska men med lite vit snö, klar blå himmel och sol njuter även jag!
Ha det gott. /Ingela