fredag 10 januari 2014

Varfågel

Vaknar i ottan och  konstatera att lite snö på marken ger verkligen gott, dels för att naturen genast blir en aning ljusare samt en gnutta ny energi rinner genom mitt sinne. Verkligen välbehövligt och upplyftande.  Gråa dagar ger dessvärre inget nytt för iakttagelser i fågelvärlden och därtill är regn inte särskilt lockande för några turer i skog och mark - trodde jag! 

Trotsade dock grå-vädret här i veckan och scannade av ett par sångsvanar i nejden. Lite lustigt att vi den 7 januari fick erfara att  vågorna  svallade fritt på de flesta vatten. Ett par båtar passerade samtidigt förbi i hög fart över fjärden,  antagligen på väg för att vittja sina nät och gissningsvis  lika roade av vinternnöjet att ta sig fram på vattnet denna årstid. Passade på att dokumentera detta ovanliga väderfenomen och svanparet som märkbart  inte gillade min "närsynthet" och drog snabbt längre ut och fortsatte sina djupdykningar efter sjöbottenvegetationen för att mätta magen. På min korta tur mötte jag dessutom ett trevligt par i samma ärende, att betrakta naturens nycker en varm och småregnande vinterdag i januari.


I brist på annat, kan jag dra mig till minnes och dela med  er en liten lycka från senhösten, nämligen mötet med Varfågeln. Har  inte haft turen att möta den på riktigt nära håll tidigare, men denna fina höstkväll  i samband med tranornas flytt, fanns den där på de vidsträckta  och öppna fälten  i buskaget mellan åkertegarna. Så vackert silverglänsande i fjäderdräkten, spanande efter ett byte på stubbåkern intill. Närmar mig sakta, sakta och hoppas naturligtvis få den där karaktäristiska synen framför mig, med ett litet byte spetsat på kvistarna. Hoppsan... nu dyker den ner , försvinner den ur min åsyn eller blir det ett byte? Men nej, den återvänder faktiskt och låter inte min närvaro störa. Den vänder sig och blänger vaksamt med blicken framåt, bakåt och väntan är olidlig. Vips... så var den sessionen över! Trevligt så länge det varade!





Längtar redan till vårens fågelkvitter!



Ha en skön helg
oavsett hur vädret är!



8 kommentarer:

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Jag har sett varfågel en enda gång och det var faktiskt hemma i trädgården! Satt i vår häck en dag när jag tittade ut, hade då ingen aning om vad det var för fågel utan fick bläddra i fågelboken :-)
De är så himla fina, hoppas jag får se mer av dem i framtiden.
Trots gråväder och regn får man ge sig ut ibland för att njuta av naturen men visst längtar man väldigt efter bättre väder!
Ha det gott. /Ingela

Lotta sa...

Tänk den som kunde fånga fåglar som du....Drömmer också om våren och fågelkvitter, Vi har haft snöblask hela dagen men inget ligger kvar.
Trevlig helg.
Kram Lotta

Solglitter sa...

Verkligen vackra fåglar!
Tänk häromdagen hade vi +9gr vindstilla och fågelkvitter, som var som den ljuvaste musik!
Idag har Kung Bore spridit vitt överallt och temperaturen är ca -5gr.
Så nu blir det nog vinter i alla fall
Ha det fortsatt gott vännen♥
Kram Lollo

Nette Cecilia sa...

Lyckade bilder du fick på den lilla .Visst har vi haft en underlig vinter ,men nu tycks den ha stabiliserats ,kram Nette

M sa...

Åh, nu börjar jag verkligen längta efter våren och Svanarnas ankomst. Men nu har vi fått vinter på riktigt, -15 grader och snö som ligger kvar.
Jättefint illustrerat i både text och bild som vanligt.
M

Maja sa...

En liten raritet du fick på din lins! Trevligt så vi som inte är så bra på det här med fåglar fick se den med. Du skriver så fint så det är en fröjd att läsa! Har du inte funderat på att ge ut en natur bok med text och bilder typ som HH biologen !? :)
Kram!

Fjällripan sa...

Ja den här vintern har verkligen varit annorlunda...men nu har vi fått snö här iallafall :)) Jättefina bilder och så kul med en ny fågel :))

Nitas sa...

Så vackra bilder och vi har också fått vackert vitt täcke på backen , vill ju ha riktig vinter och inte nått annat slask och is . Kramar // Anita