måndag 24 februari 2014

Är det vår eller vinter?

Vem kunde tro att vi skulle ha  riktig vårkänsla i luften redan i februari, när det egentligen fortfarande är  en vintermånad! Idag plus sju grader och talgoxen sjunger högt och ljudligt, blåmesarna kryssar kring i trädkronan  i tafatt-leken och däremellan inspekterar befintliga holkar som står till buds.
Snön är i det närmaste  borta, det doftar vår i naturen och den blöta marken bjuder på gummistövel promenader. Ty allt vad skidturer som jag  drömde om, eller på isviddernas med frihets-känslan i gnistrande vit snö, även den  gick om intet i dessa vårliga vindar.

På min lediga tid fick jag som redan nämnt,  sadla om till något annat skojigt och naturen är ju alltid en källa till upplevelser. Nära inpå möte med två orrtuppar som lyfter från sitt vistelse under en tät gran och passerar mig med en några meter ifrån. Det närmaste jag träffat på orren kan jag gott säga!
spillkråkan levde högt och ljudligt i hygget intill och sökte eventuellt en bohåla.

Tror det är dags att tänka på holkar för vårens trädgårdsgäster! Här har flitens lampa lyst i flera dagar och återvinningen har varit mitt motto och kreativiteten likaså. Nu har jag fått viss hjälp med mina holkar, men flera av dom är mina egna alster  och skall givetvis inte betraktas som värsta formgivare eller snickare. Nej, nej... men roligt har jag haft!

Vad sägs om  återvinning av en orgelpipa, en sko, tak-kyrkpärta, rabattavskiljare, spillbitar från annat snickerijobb, handarbetskorg, blomkruka  osv. Ja, det är precis vad jag har  använt! Nåväl,  en orgelpipa kan inte varit det lättaste att få tag på, men den fanns verkligen i min ägo sedan länge. Fniss... kom just på att det verkar vara kyrktema på holk-tillverkningen!

Här är "buketten" i ett collage av kreativitet! Därtill har ett träd fällts och skall bli en eller ett par stubbholkar. Nu återstår dock att finna lämpliga platser för holkarna, helst inom räckhåll för att se om ngn godkändes. Det är ju det här med måtten ni vet!


Dom största holkarna är givetvis för knipa och förhoppningen på tornfalken, dessutom kom jag ihåg stegpinnar på insidan av holkarna. De till höger är tänkt för gärdsmyg och rödhake, vit triangelholk för mes och sneda holken för  trädkryparen, till höger om är kyrkpärtan som fick bli i  japansk stil,  planerad för att attrahera gråflugsnapparen som vill ha en öppen planlösning och till sist skon, den enklaste och alla kan säkert  åstadkomma av bit drivved och gammal sko. Kom bara ihåg att stansa vädringshål på sidorna. Nu skall de större holkarna få kutterspån, skon likaså och kanske den orginella handarbetskrogen (med bottendelen från orgelpipan som front ) fodras med lite mossa. Vad tror ni, blir det attraktiva bostäder månne?

Så nu får våren komma, lite tidigt och man blir lätt förvirrad, lite överrumplad eller...?


Bäst att ställa sig i ordning, vet aldrig vem som uppvaktar.


Lite pirrigt - faktiskt!


Det går en liten rysning genom märg och ben, allt känns oerhört nytt igen efter en lång mörk höst/vår!


Bäst att spana in tillfället!

Ha det gott i vår/vintertider!

8 kommentarer:

Lindsjö taxar sa...

Vilka häftiga holkar!!! Så långt hade man ju inte tänkt.
Ska försöka snickra till några. Det är ju faktiskt kul att ha dem i trädgården.

Inger Marie sa...

Kjempefine fuglebur!
Og artig den lille fuglen du har fotad:)
Fin ny uke til deg:)

M sa...

Underbara kreativa holkar, njuter och inspireras av din skaparlust. Ska bli spännande att se vilka gäster du får.
Ha det gott.
M

Fjällripan sa...

Riktigt snygga holkar!! så kreativt :)) vi har oxå vår i luften o fåglarna kvittrar glatt...verkligen ett märkligt väder...

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Vad många roliga holkar du gjort, vilken idérikedom! Hoppas du får hyresgäster i dem alla.
Ha det gott. /Ingela

Anonym sa...

Jättefina holkar, tänk vad fåglarna ska bli glada då de får flytta in i design hus a la Bea!
trevlig helg tillönskar jag dig!
kram Maja

Klas sa...

Jag tror du i - vanlig ordning när det gäller lägenheter, åtminstone där jag bor - får ordna kölista så det blir lite ordning & reda med inflyttningen. Inspirerades så av ditt slöjdande, har några lämpliga björkar att tillgå. Men hur hindrar man katterna att plundra holken?
/ Deerhunter

Mimmi sa...

Det var jätte fina holkar:) och vilka underbara bilder på den lilla :) Nu väntar vi otålmodigt på att solen skall titta fram här också ,vi har knappt sett till den alls under 2014 :)
ha en fin kväll
kram :)