måndag 10 februari 2014

Oj, oj...

... skönt med lediga dagar, men att traska kring i gummistövlar var inte planerat, ej heller att dimman skulle svepa in över  fjärden  och forma naturen i  ett dunkelt  töcken, eller att regnet senare skulle strilar ner från himlen och gör mitt skidspår till ett minne blott. Det är så  blött och snön har reducerats rejält och t o m vovvens promenader är en prövning på en glashal väg. Inget fotoväder heller, allt verkar så grått! Förresten, korpen flög över idag och kraxade högljutt, den är  förvisso svart. Nej, det var inte såhär jag tänkte min semestervärld och inte ser det ut att bli bättre heller! Vart försvann alla mina föresatser med  skidturer, frisk luft och bara tanka   ny energi och fylla på av solljuset?


Kan jag få önska lite grann? Om ändå solen kunde titta fram från en klarblå  himmel, naturen lätt frostad i de skönaste iskristaller som glittrar likt  diamanter av solljusets återspegling, några köldgrader som påminner om att det är faktiskt vinter och en lätt vind som smeker kinden i skidspårets framfart. Är det för mycket begärt?


Får väl nöja mig med att drömma om alla fina dagar jag/vi gjorde senaste år både till havs och land, strövtåg och naturstigar,  men nu verkar de dagarna  så oerhört avlägsna, minimerade  och obetydliga, fallit nästan i glömska, kanske  pga att solen  grusade mina små semester-förhoppningar.

Oj, oj... så jag ser framemot dessa sköna ögonblick!

Vad lär jag mig av detta? Ta det som det kommer, så ordnar  sig allt  till slut! Hoppas kan man alltid!

Ha det gott!

10 kommentarer:

Klas sa...

Det enda bra med gråväder är att det drabbar alla lika. Däggdjur och fåglar måste fortfarande ha mat och om de kommer fram är de oftast fotograferingsbara. Grått ljus är ju som bekant ofta det bästa ljuset för porträtt. Hoppas du träffar på något levande väsen på din ledighet och bilder uppstår nog som ljuv musik:)
/ Deerhunter

M sa...

Samma trista gråa, blöta slaskväder här. Fin återblick du gjort och tur att man kan roa sig med gamla bilder.
Blir så nyfiken på bilden med de 3 svalbona, ser jag rätt!!!! Skulle vara kul med lite mer info om detta bygge.
Ha det så gott det går.
Hälsningar
Monica

Karin Fransson sa...

Önskar dig verkligen lite sol och vinterväder när du är ledig. Det är för trist med detta gråväder!
Hur som helst så har fågelsången börjat komma igår och det lättar i alla fall upp:)
Kram

Tiger sa...

Hoppas att det kan bli bättre väder, mera sol och vackra skidturer på din semester! :-)

Vinterhälsningar
Elisabet

Anonym sa...

Jo det blev likadant här drömde om soliga lite kyliga dar med promenader men bara grått och vått.
I alla fall skönt vila från jobbet.... Vi hoppas på en bättre sommar semester!! :)
Kram Maja

Gudrun sa...

Hej Bea!
Länge sedan. Fastän att det är grått så skriver du så solen skiner, du är så poetisk och målande som person.
Här är det också grått och regnet öser ner. Har precis kommit ner från att ha tvättat halva verksstan på utsidan. Puh. Nu har jag nog förtagit mig. Men men, får väl vila en stund.
Önskar dig en riktigt skön ledighet och hoppas solen skiner på dig.
Kram

Nattugglans Foto sa...

Ja gråväder har det verkligen varit gott om den sista tiden.Trist.
Men man får trösta sig med att för varje dag som går så blir dagarna längre och ett steg närmare allt det ljuvliga.
//Kicki

Hilda R.B sa...

Været er vel noe vi ikke kan styre...
Nydelige bilder fra året før. Det er det som er så fint med bilder de tar vare på øyeblikkene og da kan en drømme seg bort selv om det er grått ute.
Håper du får litt sol.
Fra Hilda

ANITA sa...

Hei!Hvilken fin blog jeg har komt til:)))
Likte veldig godt det første bildet!
hilsen Anita

Fjällripan sa...

Jaaa detta väder....verkligen en märklig vinter...men men man får ta det som det kommer :))

Jättefina härliga minnesbilder iallafall!