söndag 9 mars 2014

Nu kommer de...

.....cirkeln är sluten, första flyttfåglarna anländer, "mina" vita och vackra sångsvanar är här och mår gott i den för tillfället ännu frusna ankdammen. På sina håll finns dock öppet vatten för att finna ngt ätbart ur sjöbotten. Ett glatt återseende må jag säga och resan fram och tillbaka blev ovanligt kortvarig eftersom de flyttade i november, det var då jag  såg dom senast.

Nu när alla ögon betraktar naturens och denna vårens förändringar med stor förväntan och spänning, kommer jag på att en hel del av förra sommarens bilder blev kvar i mitt arkiv utan presentation här. Får lov att ta en del nu innan vårens flyttfåglar blir riktigt högaktuella.

Del 1
Först ut är Knölsvan-paret som häckade intill  båthamnen och lät sig inte störas trots att det blev trafik mest dagligen av människor som färdades på sätt eller annat  förbi deras boplats.
Ett aktivt par med stora insatser för sitt bobygget och båda hjälptes åt. Se här förändringar för varje gång jag besökte  dom.

28.4-13

1.5 -13





 3.5-13

16.5-13



17.5-13

25.5-13

Som ni ser förändrades hela vassridån framför boplatsen som till slut blev en fin kulle  av vassen omkring.
Sen var det bara för pappa svan att vänta och vänta, vad han väntade på får ni se i del 2 en annan dag.

Det var en djupdykning i arkivet i väntan på den skönsjungande Bofinken, Tofsvipan  med det glada kvittret. Tänk att den ljuva våren kom så tidigt i år!

Ha en fin vecka!




10 kommentarer:

M sa...

Åh, ljuvlig bildserie på det strävsamma paret. Väntar med spänning på att få se hur det gick....
Ha en bra vecka.
M

Morten Borg sa...

flotte svanebilder

Laura sa...

Beautiful swans… I hope they have good fortune and make lovely babies.

strandskatan sa...

Underbara fåglar... :)
Jag tycker att det är härligt att vi får lite mer Vår i år ;) hoppas att det håller... Än så länge är det ljuvligt, men i morse överraskade lite frost...
Ha det fint
Halina

Solglitter sa...

Vårtecknen duggar tätt.
Vårkram till dig vännen
~Lollo~

Lindsjö taxar sa...

Superfina bilder hoppas på lika 2014 bilder på dem

S-A Sandberg sa...

Härlig serie med bilder. Nu är det gott när våren kommer och fåglarna med den.
/SA

Klas sa...

Mycket att tänka på för häckande fåglar. Inte minst gymnastiken. Det är skönt att sträcka på sig efter allt slavande vid boet!
/ Deerhunter

Sami sa...

Hej Bea
Vad kul att få följa paret här på din sida :) fina bilder som alltid! Ska bli intressant att se vad som kommer skall. Själv har jag varit ute på spelplatsen för tjäder och tittat statusen idag :)

Mian sa...

Toppenfina svanbilder. Ja nu drar det igång - underbart!