måndag 31 mars 2014

Vårmorgon

Tänk att de sista dagarna i mars kan bjuda på ett ett fantastiskt vårväder, sol från en blå  himmel, vårvärme och en helt otrolig förnimmelse  av  naturens små förändringar för varje dag. Vilken känsla det ger när vi återigen  får  höra alla fina strofer och inte minst Koltrasten som sjunger om kvällen.

Passar på att njuta fullt ut på min lediga dag och svingar mig raskt upp i ottan och  iväg för att uppleva  naturens uppvaknande. Solen har just precis nått över träden och marken är lätt frostad, det är friskt i luften och på gränsen till att få lite kallt om fingrarna utan vantar. Gör mina stopp för att checka små iakttagelser och likt  många andra väntar även jag  på alla flyttfåglarna, precis som  det vore för första gången. Vad är det då som driver denna lust? Jo, känslan av våren!

Ovanligt, konstigt och verkligen tidigt, är väl uttryck som de flesta använder för att  beskriva denna vårens framfart och även jag instämmer i den kören och tycket det är högst märkligt att båtarna står beredda för årets första fisketurer redan. Nåväl, Skrakarna som dykt upp har gott om fiskevatten och mår förhållandevis väl av öppna vattendrag.


 Spegling


Tar mig till en tidigare utstuderad plats, där förhoppningsvis orrspel är på gång. Det är vackert med bruna nyanser på våtmarkerna, de korta och knotiga tallarna  passar så fint in i naturen mot de frostiga stråna. Tassar lätt och ljudlöst på björnmossan och visst... orrspelet pågår. Hoppas jag har turen med mig denna gång! Väntar och väntar, att spelet snart vidgas   till den öppna yta framför mig. Plötsligt hör jag ett kraftigt vingslag och där flög orrtuppen iväg över talltopparna! Snopet, men ack så nära!

Denna vårmorgon med liv och lust för naturens vaknande!

Ha det gott!

10 kommentarer:

Morten Borg sa...

fine bilder

Karin Fransson sa...

Ljuvliga tider, bara att njuta!

Solglitter sa...

Det är precis vad man behöver och längtat efter...tidig vår och naturens uppvaknande!
Till det ett vackert väder :)
Dina bilder är underbara.
Ha det fortsatt gott i våren vännen.
Kram Lollo

Lindsjö taxar sa...

Härliga bilder!
ja upp i ottan ska man.
Är hemma nu ett tag så jag borde ut tidigt.
M//

Kenny Isaksson sa...

Bra Bea du får nog fatt på Orrarna snart. Lycka till!
Må Väl / Kenny

Nette Cecilia sa...

Det där med orrspel är ju en dröm man borde ju ha en dålig sovmorgon för det ,fina bilder ,Nette

Maja sa...

Bättre lycka nästa gång med orrspelet!
Kram Maja

Fjällripan sa...

Ja det är härliga tider nu! Fina fågelbilder och lycka till med orrspelet nästa gång! :D

Klas sa...

Storskrakar är väl så fotogeniska. Men hoppas, hoppas du får fler resultat att visa upp när du kommer hem från orrspelet nästa gång.
/ Deerhunter

M sa...

Hej Bea, så vackra bilder med fina speglingar. Underbara färger både i naturen och på dessa lite mystiska fåglar. Håller tummarna för att du ska fånga Orrtupparna med kameran.
Ha det så gott i den bästa tid på året.
Monica