lördag 26 april 2014

Det bästa kom till sist

Ännu en underbar morgon, solen skiner, fåglarna lever upp och naturen är en källa till upplevelser och avkoppling denna tid på året. Med förhoppning och stor iver vandrar jag  längs vägen, gruset  rasslar ljudligt under mina skor, månne jag skrämmer iväg alla vackra sångfåglar!? Åter en gång hoppas jag på en särskilt vacker fågel, kanske en  med ett rejält  vingspann, eller en liten trädkrypare, nåväl det får bli som det blir! Men lite lustigt är det visserligen,  att en viss förväntan följer en på strapatserna ute i naturen.

Efter flera timmar ute i det fria kunde jag  bla räkna in Knipor, Krickor, Skrakar, Måsar, Havsörnar, Sävsparven, Duvor, Kungsfågeln och  Gransångare osv, men trots allt detta  gnager   en viss oförnöjsamhet, var är det lilla extra? Kände mig lite snuvad på artrikedomen  efter morgonpasset och bestämmer mig att vända hemåt igen.

Där står den, det  bästa kom till sist! Välkomnar mig hem med stora ögon, Enkelbeckasinen har sökt sig till vår gårdsmatning vilket  verkar lite ovanligt. Nu har den varit flitig gäst i flera dagar och får se hur länge den njuter  av solrosfröna.




I starkt motljus, men ändå lika vackert schatterad i fjäderdräkten.

Trevlig helg!



9 kommentarer:

Lindsjö taxar sa...

Jättefina bilder. Inte sett en sådan.
Ha en fin helg!
M/

Nette Cecilia sa...

Nya innevånare på fågelmatningen ,kul .Ha det så fint där norröver ,Nette

Ölandsvindar sa...

Jamen, det var ju riktigt ovanligt!VAd kul! Deras spelflykt är ett riktigt vårtecken som man längtar efter!
Kram /Kerstin

Karin Fransson sa...

Kul att få se den på bild. Jag hör den om dagarna men har aldrig sett den. Däremot såg jag en trädkrypare idag, för första gången, en kort stund innan den pilade vidare till andra sidan stammen och försvann.
Kram

Rost och rädisor sa...

Mornar i naturen är livskavalité!
Här har vi inte riktigt samma fåglar så jag skulle studsat av lycka för en kungsfågel. Kul med enkelbeckasinen och att du lyckades fota den också.

Har suttit en stund på förstukvisten och spanat på en talgoxe som kämpat febrilt med att dra ull ur talggömman. Jag har alltså fyllt behållaren för talgbollar med ull som blev över i påsk när jag gjorde arrangemang.
Kan säga att mina småfåglar får det färgglatt i år.. de verkar älska rosa och orange!

Allt gott
/Anette

Maria Thorbjörnsson sa...

Hej vännen..ska så sakteliga återvända till bloggvärlden..önskar dej en trevlig helg i vårens tid..

Pelle Hobbyfiske.se sa...

Gillar dina bilder så jag har lagt upp dig med direktlänk på min blog http://fotopellese.blogspot.se/

Viola sa...

Sååå vakkert Bea! :) og det må ha vært aldeles herlig å gå på den skogsturen og observere alle de forskjellige fuglene! :)
Nydelig fjærdrakt, den kommer så vakkert frem på det siste bildet!

Sami sa...

Hej
Vilka fina bilder och vilken lyx med Beckasinen! :) Avundsjuk!