torsdag 10 april 2014

Från en betraktares synvinkel

Tänk att få  höra ett trumpetsolo på morgonkvisten, det är säkert inte alla förunnade, men det är  pampigt värre vill jag lova,


eller vem kan motstå glädjen över att svanparet  har återvänt och  intagit sina vatten för en ny häckningsperiod. Vad kan man annat säga - lycka till!


Av en ren tillfällighet upptäckte jag den senkomna vid fågelmatningen, nämligen Svartmesen, yster och pigg, en liten undran bara, varför har den varit så osynlig i vinter!?


Det är en förunderlig sak med alla dessa olika bo-byggare nu i vårtider, varför måste man leva som skorstensfejare under häckningstiden? En roande aktion i alla fall!


Himlen är blå, likaså duvans fjäderdräkt, men stackars lilla duva som får leva på solokvist! Eller är det så att hon/han har något i sikte....?


Ett ynkligt litet pip fångar mitt öra, spanar uppåt granarna, söker med blicken uppifrån ner, det är minsann inte det lättaste att hinna se denna minsta fågel  i ögonen särskilt länge. Snabbt svingar den förbi mitt fokus,  in i granbarren som gömmer Kungsfågeln perfekt. Inte ens en liten glänta  stod till buds för att få några solstrimmor på fjäderdräkten.


Men det bästa av allt, naturen lever och flyttfåglarna underhåller, roar och bjuder på den ena uppvisningen efter den andra, så även denna hök som jag fångade hastigt i flykten. Vem det är får ngn som vet berätta för mig!


Ha det gott mina vänner!

8 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Så vackert med alla återvändare ,ljudet är nog en del av våren ,kram Nette

Klas sa...

Visst är det ljuvliga veckor vi som vistas ute i naturen går till mötes nu. Det sorgliga är ju som du antyder att inte alla lyckas med sina häckningar. Naturen regerar och det måste finnas vettiga förklaringar varför vissa slutar som kråkmat och några få tar sig vidare till vuxenstadiet.
/ Deerhunter

Mina fotostunder sa...

Ja, vilken härlig tid att vara ute i naturen nu med alla dessa fåglar och liv som kommer!

Fjällripan sa...

Ja visst är det en härlig tid! Underbara bilder och höken tror jag är en en blå kärrhökshona :D

Solglitter sa...

Vilka vackra och njutbara bilder från underbar natur...vilken upplevelse!!
Kram Lollo

Ölandsvindar sa...

Det är så härligt så man vill inte vara inomhus en sekund. Igår kväll var jag på ett kort utomhusmöte och vi hörde nästan inte vad vi sa för tranorna överröstade oss från kärret strax intill. Håller med om att det är en blå kärrhök med tanke på det vita bandet ovanför stjärten.
Ha det bra! Kram /Kerstin

Anki sa...

Underbara bilder... njuter! Så underbart att vistas ute i naturen alla årstider, men just våren är alldeles speciell.
Har lyckan att kunna njuta både av tranornas trumpetande och övriga fåglars nästan öronbedövande kvitter tidiga morgnar... ljuvligt :)
Önskar dig en fin helg!

M sa...

Så fina bilder och som vanligt är det alltid intressant att läsa dina texter. Nu är varje stund den bästa stunden.
Önskar dig en fin Påskhelg med goda fotomöjligheter ute i naturen.
M