onsdag 16 april 2014

På väg

En förmiddag, solen skiner och det är riktigt vackert och vårlikt. Känner  för   en session i den uppvaknande naturen med fågelkvitter i alla tonlägen. Vem kan motstå den spirande våren?
Bilen får ta mig till min första anhalten, plötsligt korsar någon min väg, en brun fågel med  lugnt vaggande gång,   den stannar upp för några ögonblick  och  förstår inte faran av rullande hjul. Saktar in farten, den står fortfarande obekymrad med ett till synes trött uttryck  i ögonen. Snabbt några klick och Morkullan vaggar lugnt och metodiskt iväg ner i dikeskanten.



Äntligen en bild på den knarrande fågeln som ses i sommarkvällen mata sina små dunungar och fladdrar över med mat i många omgångar, energisk och uthållig tills de små liven kan klara sig på egen hand. Nu är vi på väg att återuppleva allt detta vackra återigen.

Får med detta påskkort önska allt gott och njut av vårens framfart!



GLAD PÅSK!

13 kommentarer:

Maja sa...

Glad Påsk till dig med! Det va Morkullan som vaggade över vägen framför min bil häromdan och den hade verkligen inte bråttom!! Kännspak på sin långa näbb men just då visste jag inte vad det var för fågel men nu vet jag :)
kram

Nette Cecilia sa...

Morkullan har jag inte på minnesplåten heller men sonen har en som flög i fönster vid villan ,Jag ser dom mest uppe i luften ,trevlig påsk ,nette

Lindsjö taxar sa...

Vilket fint påskkort du gjort!
Glad Påsk!
Majsan//

M sa...

Underbart vacker bild på Morkullan, vilket vackert ljus och så snyggt komponerad.
Jättefint Påskkort också och en Glad påsk till dig också.
M

Monica Ståhlberg sa...

Glad Påsk! Jag hörde morkullan knarra då jag var ut på promenad måndag kväll.

Rost och rädisor sa...

Vackert påskkort och snygg bild på morkullan. Har hört att den är i gång och framåt sommaren drar den snett över ängen när huset. Alltid lika trevligt.

Glad påsk!
/Anette

Hilda R.B sa...

Nydelig bilde.
Ønsker deg en riktig fin påske.
Fra Hilda

Nitas sa...

Så vackert påsk kort du gjort och jag önskar du får en mysig påskhelg // Kram Anita

strandskatan sa...

Det känns alltid så skönt att komma till dig... fina ord och bilder... jag blir alltid inspirerad och glad :)
Ha det supergott
Halina

Fjällripan sa...

Så fin den är, morkullan!

Glad påsk till dej med!! :D

Mina fotostunder sa...

Ljuvliga vårbilder!
Trevlig Påsk!

Mimmi sa...

Glad påsk till dig också:)
Vilken otrolig fin bild du fick .Jag har aldrig fått sett en sån här ..men hoppet lever kvar:)
kram:)

Klas sa...

Ser inte vidare intelligent ut, verkar kanske inte vara det heller. Men ett gott motiv är denna fågel tvivelsutan. Och du gjorde morkullan rättvisa, tycker jag. Har själv aldrig fått se dessa intressanta fåglar. Av bloggvärlden att döma verkar de inte vara ovanliga fynd längs vägarna, så det gäller att hålla koll där oxå.
/ Deerhunter