söndag 4 maj 2014

Bland skägglav och stubbar

En tidig morgon, det är tyst och lugnt förutom trastarnas ljudliga toner  från grantopparna höres duvorna, gulsparven, järnsparven som tonar från hög höjd ut sin vackra melodi,  mesarna varnar mig om sitt revir, en hare skuttar iväg längs skogsvägen, tranorna upptäcker mig genom buskaget och drar iväg med några kraftiga vingslag. Det är livet i skogen och naturen som gör morgonen till ngt särskilt och avkopplande.

Även denna gång är jag road att spåra ljudet från skogen där ngn hackar frenetiskt. Kliver  över stubb och nedfallna  träd  in i gammelskogen. Skägglaven hänger som det vore pyntat i den gamla grånade granen framför mig, däruppe är ngn, vem är det månne?
Efter en förhållandevis lång väntan får jag äntligen syn på fågeln och det visar sig att än en gång möter jag den orädda tretåiga hackspetten bland skägglav och stubbar.






Bilderna presenterar endast honan, hanen visade sig  med sin frånvaro. 

Ha det gott!

10 kommentarer:

strandskatan sa...

Grattis till det fina möte och så fina bilder!
Du fick henne alldeles underbar och i så fint ljus :)
Varma hälsningar frön söder
Halina

Maria Thorbjörnsson sa...

Eviga ögonblickk..

Lindsjö taxar sa...

Oh vad häftigt och se en sådan. Grattis till fina bilder på den.

Nette Cecilia sa...

Åhh så fina bilder ,där träffade du rätt ,kram Nette

Solglitter sa...

Underbart vackert!!

Kikar in för en vårhälsning ♥
~Kram Lollo~

Viola sa...

Ååå Bea, så bra du møtte på tretåspetten, for dette ble fantastiske bilder! :)
Klem fra meg! :)

Nitas sa...

Verkligt fina bilder och en sådan har jag aldrig sett . Så fin . Kramar // Anita :)

Klas sa...

Fin fågel jag aldrig sett i verklighet. Första bilden där hon tittar fram bland beslöjande skägglav mycket lyckad, tycker jag. Som en skådespelare i färd med att inta sin scen. Vackert gjort.
/ Deerhunter

Fjällripan sa...

Men så roligt att du hittade den! Har sett en en enda gång. Jättefina bilder :)

Mian sa...

Åh... Tretåig hackspett har jag aldrig sett, men skulle gärna vilja se.
Fina bilder!