måndag 16 juni 2014

Fritt val

Den hårda vinden har lagt sig, solen skiner efter en kall natt då temperaturen höll sig  just över strecket för frostgrader. Förunderliga sommar, trodde att sol och värme var det enda rätta  tills hösten sopar rent, men icke! De dagar  då solen, sommaren och värmen ändå  väl behagar bjuda på det bästa,  kan jag välja hur min dag ser ut  i semestertider och fyller den efter eget gottfinnande.

Kanske i hängmattans vaggande tillvaro med dagstidningen lojt  i  händerna, med  god tro att den inte fladdrar för vinden eller blandar om sidorna. I den positionen börjar armarna snart bli tunga och texten virvlar för ögonen, ingen koncentration i det läget,  snart ligger tidningen som solskydd över näsan och kvar blir (o)ljudet från grannens pågående gräsklippning. Ganska omgående  är myggen på hugget och tidningen får agera vindflöjel ett par slag i hopp om att myggen  byter attraktionsplats.
Om nu tålamodet och uthålligheten varit god, kanske ett par timmar hade förbrukats i den sköna "vaggan" under bar himmel ute i det fria, under björkens grenar.

Ett annat alternativ kunde vara min dag. I ottan den bästa stunden, nyvaket, stilla, ingen trafik, allt är  nytt  just idag och sången från alla morgonpigga fåglar som ljuder över fjärden och vikar är som ren och ljuv musik för mina öron. Blir varse   en sångare i vassen,  ny för min del även den och får lov att googla och läsa på lite hemmavid. Nyfiken, men gåtan får inget svar direkt. Smäller av några dokumentationsbilder, trots att den sitter lite illa i motljus.

 Kanske en Busksångare??


Förflyttar mig vidare till andra platser  och betraktar längs vägen den blyga Linnea`n som står i täta klungor, späd och vacker i mjuk pastellig färg. En plats jag siktar in mig på är  ev där Spillkråkan har sitt näste, plötsligt dyker Havsörnen upp som gör en  vurpa i luften i åsynen av mig, den vänder om och hoppas att jag försvinner tills nästa försök att ta sig till utsiktsposten - en högvuxen tall i ett kalhygge. Där kommer den, seglar in för en snygg landning, vänder sig om och jag är åter  upptäckt. Nu blev det sannolikt inga trastungar till frukosten denna morgon för örnen.

 Nu har klockan passerat två timmar sen jag startade, fötterna är lite trötta, tröjan känns fuktig efter "konditionspasset", önskade jag hade lite vatten med, men som alla gånger tidigare, det blev lite längre än jag hade tänkt innan och borde lära mig att vara rustad för eventualiteter.

Vänder hemåt för  lunch och får till stort nöje veta om en ny plats där ev Lommnen  kan häcka. Den plats som jag   länge sökt och nu får jag sällskap på en ny eftermiddagstur. Klok av morgonens dumhet tar jag vattenflaska med och vi beger oss till ett stort träsk där vi blir häpna av det lugn och natursköna som möter oss. Naturstigen väl upptrampad, en tjärad eka ligger förtöjd i en al, färdig att skjutas ut på träskets blå/gröna vatten. Stigen leder oss över sumpmark, enkla spångar, något som liknar små bryggor, förbi näckros blomningen som kantar träskets rand, genom snåriga buskar och slutligen en vacker midsommaräng. Ett fantastiskt vackert område, men tyvärr fick jag inte syn på lommen, men ett stort antal Krickor med ungar fanns på denna skyddade plats.







Visst är det fritt val att svettas i skog och mark, ta sig upp och ner över stubbar, nedfallna träd, över mossbeklädda stenar, men allt detta ger så mycket mer i åsynen av vår vackra natur. Jag hade ju kunnat välja hängmattan!


Idag blåser nordanvinden, regnet är överhängande och diverse inomhussysslor passar utmärkt!


Ha det skönt i sommaridyllen!

9 kommentarer:

Maja sa...

Du fick nog en trevligare upplevelse då du valde naturen! :) Vackra bilder som alltid och Linneorna var så söta!! Du skriver så fint om både hängmatta och naturen. Blir nog att alltid ta med en flaska vatten härefter man vet ju aldrig...
Trevlig midsommar till dig!

Lasse sa...

Vilken tur Bea att du inte valde hängmattan. Du är dn mästare på att skildra naturen!

Mina fotostunder sa...

Underbara naturbilder du får på dina promenader!

M sa...

Underbart fin berättelse i både text och bild. Fick för mig att jag var med på den turen.
Övertygad om att du gjorde rätt val.
Önskar dig en fin Midsommarhelg.
Monica

Fjällripan sa...

Underbart berättat o underbara bilder från din tur! Härliga sommartid :))

Viola sa...

Utrolig vakre bilde Bea og en herlig fortelling! :)
Jeg ville helt klart valgt alternativ 2 for min dag :))
Javisst er det vakkert å høre på alle fuglesangene, den ta meg avgårde langt hinsides.. her har jeg hørt fremmede fuglelåter også, jeg lurer fælt hva slags småfugler det kan være. Og min fuglebok med lyder har jeg ikke med..
Fin liten fugl du har observert! Og Finlands dype skoger og mange vann, det er så vakkert! :)
Sommerklem fra meg! :)

Maria Thorbjörnsson sa...

Önskar dej en riktigt fin Midsommar..

Solglitter sa...

Hejhej ♥
Ligger lite lågt med bloggandet....men kikar in för en...
Glad Midsommarhälsning♥♥
Kram Lollo

Lindsjö taxar sa...

Vilket fint inlägg. Linnean är Smålands landskapsblomma men jag har nog inte sett den här.
Trevlig Midsommar!
Majsan//