lördag 7 juni 2014

På egna ben

En morgon i maj, solen skiner och naturen vaknar med ljuset. Dessa tidiga morgnar som förhoppningsvis bjuder på överraskningar, något nytt kvitter som får mina öron att spetsas lite extra, kanske en ny fågel jag inte tidigare blivit varse. Ja, möjligheterna kan vara många. Efter en kort stund hör jag tranan trumpetar väldigt högljutt och kan nästan ana lite varningsläte. Måste ta mig till platsen varifrån ljudet kommer och visst, nu förstår jag, räven går längs åkerkanten och nosar, kanske i hopp om  att finna några fågelägg. Räven verkar inte gilla trumpetsolot, viker öronen åt alla sidor för att undkomma oljudet.  Strövar lugnt och metodiskt ända tills han får ögonkontakt med mig, bäst att försvinna ur fältet verkar kroppsspråket säga.


Den trumpetande tranan var antagligen oroad över den  pågående häckning som fanns på andra sidan vägen och honan där  kryper ihop och försöker "försvinna" i grönskan. Nu ligger deras dyrbara  ägg i gräset och de små liven bara väntar på att få se dagens ljus och upptäcka en stor värld med många faror och äventyr. Den vaktande tranan kör så det ryker och gör allt för att bevaka  sitt revir. För ett par dagar sedan  kunde jag  ana en liten, liten trana som gick på egna ben - fantastiskt sött!

I bilden till höger ses lilla tranungen 

I dagarna är det många som börjar stappla sig fram på egna ben, ännu inga vingar som bär, så hjälplösa och små, men en dag har även dessa små liv fått luft under vingarna och bär dem upp i det blå, fri som en fågel.

 Björktrast unge

Underbara försommartid med alla små liven som stapplar fram på egna ben!



 Glad Pingst!


6 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Tänk att du fick räven på bild ,denna skygga varelse .Vi har en mink här på holmen så det blir nog inga fågelungar för sjöfåglarna ,trevlig fortsättning ,nette

Nitas sa...

Så vackra bilder allihopa , ja nu händer det mycke ute i naturen , länge sedan jag var ut nu känns det som , får nog skärpa till mig och bege mig ut . Kramar // Anita :)

Maja sa...

Underbart fina bilder! Njut nu av din semester och ladda batterierna :)
Kram Maja

Maja sa...

Underbart fina bilder! Njut nu av din semester och ladda batterierna :)
Kram Maja

Lindsjö taxar sa...

Grattis till rävbilderna, inte alltid lätt att fånga denna skygga varelse.
M/

Viola sa...

Så fin den er reven, og lange ører!:)
Flotte bilder, også av tranene, og du har fått med deg bjørketrosten - så morsomt å se!
Du er flink til å være ute i naturen og få med deg mange vakre dyr og fugler hjem i kameraet! :)