onsdag 22 oktober 2014

Om jag fick välja

Det blåser isande kalla vindar, marken är frusen och varje litet strå är frostat med vita iskristaller på morgonkvisten. Får rusta mig med varma kläder, ta mod till mig och göra min dag på bästa sätt. Fyller på mat vid fågelbordet  och blir livligt påhejad av matgästerna med sitt kvitter. Lite nötter, havre och förstås solrosfrön och bjudningen kan börja.

Tar en sväng längs vägen, domherrarna gör sig hörda från grantopparna och bjuder på en vacker färgklick med sina röda bröst.  En stor flock grönsiskor fladdrar livligt över en fantastiskt blå himmel och landar i en björk med massor av frö-hängen. Det vankas kalas för småfåglarna och den bleka solen gör allt för att värma de små fågelliven. Visst har vi en vacker värld, trots att naturen byter skepnad, löven har fladdrat iväg för vinden och det mesta börjar anta den gråa tonen.

Men om jag fick välja, skulle himlen alltid vara blå,  havet lugnt och ingenting som störde tillvaron av oro, bekymmer etc.

  Stillhet 
Lägg märke till Svärtan,  (vänster i bild) som simmar lugnt och intet ont anande.

 Ingen skulle få bete sig illa på den andres bekostnad, fred och respekt för alla individer.

Rofferi
Nu händer det som inte fotografen hade föreställt sig skulle hända, truten roffar åt sig en av Svärtans ungar från ryggen på den.
(Tyvärr, såg jag det först när jag laddade ner bilderna).

Alla vackra blåa färger som ger inspiration och liv, tänk om svallande vatten stod till förfogande året om, även här uppe i vår kalla nord.
Flykten

Ingen behövde bli trumpen och sur, känna sig förnärmad eller påhoppad och  tvingas ta till en minst sagt otrevlig uppsyn, trots att sommaren visade sig från den bästa sida till slut.  

 
Törnskata - förgrymmad
Varför - det får ni veta nästa gång.

Att alla stannfåglar kunde få leva sitt liv utan olyckor och malörer.

Skadad Talgoxe (benbrott) som säkert vände om  till fågelhimlen igår.

Hoppas kunna få välja att   leva gott, njuta och  ta vara på tiden oavsett årstid, utan onödigt trams eller  egoism, inte alltid lätt i livets "kringelikrokar".

Må gott!

5 kommentarer:

Lasse sa...

Hej Bea !
Kloka o tänkvärda ord från en fin skribent. Fy vad dramatiskt med truten. Naturen är grym...men underbar alla årstider.
Ha en fin helg !

Här är gudagott att vara ! sa...

Du kan verkligen förtrolla oss med dina ord. - Man sugs in, och hamnar själv mitt i den natur du beskriver så detaljerat och vackert.
Jag hoppas också att dina drömmar blir till verklighet en dag.
- Tack för att du delar med dej av allt detta ♥
Kram / Anneli

Fjällripan sa...

Fint skrivet och fina bilder!

Krya på dej! :))

Klas sa...

Tack för ditt fina blogginlägg. De är vackra, dina tankar. Men realiserbara? Kanske om jorden (fredligt) invaderas av några som kan lära oss människor hur vi ska bete oss mot andra arter och varandra. Men inte förr, tror jag tyvärr.
/ Deerhunter

M sa...

Så underbart fint du skriver och illustrerar med dina fina bilder (både här och i fler inlägg som jag inte hunnit med). I somras hade vi Trutar i vår tjärn för första gången och antalet andungar minskade drastiskt. Fick info om att Truten kan ha tagit dem, visste jag inte att de gjorde. Så nu är det inte lika roligt när den dyker upp.
Allt Gott till dig.
M