lördag 25 oktober 2014

Törnskata

Passar väl bra att gräva lite i sommar-arkivet, nu när vintern gjort sig påmind med snö och hårda vindar. Vad annat har vi att vänta?  Men ack så skönt med sommarfägringen i bild. Tyvärr, har jag inte alltid  hunnit bjuda på för årstiden  aktuella bilder och får ta det lite i efterhand.

Nåväl, ingen sommar utan häckande fåglar. Törnskatan hade sitt näste i vassen och var lite på sin vakt och honan skymtade i gömslet ( och säkert ungarna). Hanen satt för det mesta i toppen av ett vasstrå och spanade utöver fjärden och sommarlandskapet.  Kan (får) man redan längta till nästa sommar?



Som sig bör får väl paret kanske  några egna dunbollar att ha omsorg om och sommaren har därmed gjort sitt på alla sätt och vis.



Hmm... inte riktigt säker på vem som sitter här på lilla grenen!? Antar att den hör till samma art, men ljuset spelar ett spratt, ungfåglarna är dessutom svåra att särskilja! (fotade på olika platser)


Men hur som helst, sommaren är  en grön-skön-tid!

Må gott!

6 kommentarer:

Maja sa...

Vackra fåglar! Visst är det trevligt titta på sommarbilder denna gråa årstid.
Hua i dag får man nog hålla i hatten!!
Kram Maja

Karin Fransson sa...

Jaa, man får absolut längta till sommaren! Bara man inte glömmer att njuta av det vackra som finns nu också. Hos mig har solen tittat fram lite idag så jag ska inte klaga:)
Så fina Törnskator, är inte säker på att jag sett sådana på riktigt.
Kram

Nitas sa...

Så vackra bilder och gillar dina tänkvärda ord i förra inlägget , tänk om det kunde vara så som du skriver , så lätt allt skulle vara då // Anita :)

Fjällripan sa...

Fina bilder! Har aldrig sett en törnskata i verkligheten :)

Klas sa...

Jag tror att sista oxå är törnskata, om det kan vara till någon hjälp.
Visst förstår jag att du längtar till sommaren, gör jag oxå. Men dessförinnan gärna rejäl vinter i söder och sen en tidig vår med alla inflyttande fåglar. Jag vill ha alltihop!
/ Deerhunter

Inger Marie sa...

Hei Bea:)
Så hyggelig å høre fra deg!...tenker på deg og vips så var du innom bloggen min:)
Fine fugler du har foreviget...ukene går så fort,og nå er vi på full fart mot vinteren...godt da å ha et billedearkiv å hente fra:)
Fin kveld til deg:)